Klar kommunikation gør klubbens aktiviteter mere synlige
Fokus på kommunikation via Facebook fornyer fusionsklub
Facebook spiller førsteviolin i den kommunikation, der skal gøre fusionen mellem to klubber på Salling til en succes.
Spøttrup Motion & Sport blev en realitet 1. januar 2017 og siden da har især to ledere udviklet en måde at kommunikere primært internt på, som giver alle i klubben: Ledere, trænere og forældre indsigt i klubbens arbejde.
"I de to oprindelige naboklubber foregik alt via to hjemmesider. I dag lægger vi kun den basale information om hold, træningstider og kontakt på vores hjemmeside," fortæller Morten Bilstrup, formand for klubben i DGI's magasin Udspil.
Mange kanaler tages i brug
I Spøttrup Motion & Sport prøver lederen hele tiden at lave opdateret kommunikation.
Derfor bruger de Facebook ihærdigt som kanal:
- alle nyheder lægges på klubbens Facebook-side
- hver af klubbens ni idrætsgrene har deres egen Facebook-gruppe
- hvert af klubbens hold har deres egen Facebook-side
- hvert holds træner er ansvarlig for holdets lukkede gruppe med info om aflysninger, flytning af kampe, billeder fra kampe mv.
- formanden for hver idrætsgren er administrator for en Facebook-side, der alene bringer nyhedshistorier, billeder og korte videoer alene for den idrætsgren
- samtlige formænd kommer på et kursus i at markedsføre deres aktiviteter via Facebook
- kun hold med spillere over 13 år kan have en Facebook-side
Borgerne skal vide meget
Bestyrelsen i Spøttrup lægger store kræfter i klubbens satsning på kommunikation.
Ole Madsen, næstformand og formand for pr-udvalget, forklarer:
"Vi dækker et stort geografisk område, der næsten udgør hele den gamle Spøttrup Kommune."
"Derfor må vi tænke meget på at kommunikere ud, hvad vi laver, så borgerne også kan følge med i det, vi laver".
Læs et portræt af klubben i Udspil