KHIF Løb & Powerwalk: Kommunikationshjælp har gjort os modige

Der kan hurtigt opstå mange spørgsmål, når foreningen kigger kommunikationen efter i sømmene. Sådan var det også i KHIF Løb & Powerwalk, der med DGI’s kommunikationshjælp fik svar og boostet selvtilliden.

Det behøver ikke være så svært. Efter kurset er trænerne for eksempel begyndt at optage videoer af dem selv til Facebook. Foto: KHIF Løb & Powerwalk

Hvordan er det nu lige med forskellen på grupper og sider på Facebook? Hvad skal der til for at lave et godt opslag på sociale medier? Og hvordan fungerer hjemmesiden?

Læs også: Nu kan foreninger få professionel hjælp til kommunikation

Kommunikation i foreningen er vigtig, men det kan også være en mundfuld at få styr på.

Skræddersyet kursus gav svar

KHIF Løb & Powerwalk havde allerede en velfungerende Facebookside og Facebookgruppe og havde som sådan helt styr på at kommunikere. Alligevel havde der med tiden samlet sig flere spørgsmål end svar.

”Vi havde allerede gjort os en masse erfaringer med at bruge for eksempel Facebook. Men vi manglede at få styr på nogle af de grundlæggende ting. Vi havde simpelthen nogle spørgsmål, som vi ikke rigtig havde fundet svar på,” siger Catrine-Noor Kaalhøj Niemi, der er træner i KHIF Løb & Powerwalk.

Løsningen blev et skræddersyet kommunikationskursus fra DGI med udgangspunkt i Facebook, hvor klubbens formand, kasserer og to trænere var med.

”Vi havde for eksempel fået rodet rundt i Facebookgrupper og Facebooksider. Det fik vi styr på, og det var simpelthen så godt at få den snak. Nu kan vi guide de andre i klubben til at bruge Facebook meget bedre,” siger Catrine-Noor Kaalhøj Niemi.

"Vi fik også nogle gode tips til at lave kommunikationsplaner for de aktiviteter, vi laver i klubben. Det er dejligt konkret at kigge på: hvad, hvem, hvor og hvornår."

Hop ud i det

Efter kurset har Catrine-Noor Kaalhøj Niemi og de andre i klubben brugt mange af de nye idéer til Facebook med fornyet selvtillid, og det har allerede givet pote.

Læs også: Forening fik team til at løfte kommunikationen - og en helt ny hjemmeside

”Det gik op for os, at det ikke behøver at være så vanskeligt at lave et godt Facebookopslag. Man kan fint optage en video af sig selv, hvor man siger lidt om, hvem man er, og at man glæder sig til at se de nye medlemmer i klubben. Det gjorde jeg, da vi startede holdet op for nye løbere, og det betød flere deltagere end normalt”, siger Catrine-Noor Kaalhøj Niemi.

”Vi er simpelthen så glade for, at vi fik svar på alle de spørgsmål, som vi har gået og tumlet med. Det gav os mere tro på det, vi gør. Så min opfordring til andre foreninger er: Lad være med at være bange. Hop ud i det, prøv det af og vær modig. Det er altså begrænset, hvor meget man kan kvaje sig.”

Kommunikation skal ikke være kompliceret

I DGI har over 100 foreninger benyttet sig af ”Kommunikationshjælp til foreninger” til at få gode råd, til at løse kommunikationsopgaver eller til at deltage på kurser. Det er en oplagt chance for at få skræddersyet hjælp til både store og små ting.

”Min oplevelse er, at kommunikation hurtigt kan blive et stort og fluffy begreb, som giver dårlig samvittighed, fordi man så ikke lige får gjort noget ved det. Det er en skam, for det er et vidunderligt værktøj til at få endnu flere til at se alle de gode ting, der sker i foreningen," siger Louise Wiederquist, der er kommunikationsrådgiver i DGI Midt- og Vestsjælland.

"Jeg håber, at KHIF Løb & Powerwalk kan inspirere flere foreninger til at få et lille kommunikativt skub med stor effekt."