Instagram-stories fastholder medlemmerne og giver gratis reklame
De såkaldte stories på sociale medier giver både mulighed for at interagere med medlemmerne og få gratis trafik på foreningens profiler.
”Hvilket årstal er billedet fra? 2015, 2016 eller 2017,” står der på skærmen under en flok glade ungdomsspillere fra OB Bordtennis med medaljer om halsen.
Billedet er lagt op som en ’story’ på klubbens Instagram-profil, og alle der ser story’en kan svare på spørgsmålet.
”Vi ligger billeder op fra gamle dage. Det kan være fra en klubtur eller et stævne. Så laver vi en quiz, hvor medlemmerne skal gætte, hvornår billedet er fra. Det vækker minder i dem og får dem til at interagere. Det har ret god effekt,” siger Rune Risgaard, der er bestyrelsesmedlem og træner for klubbens ungdomsspillere.
Quizzerne er blot én af de typer indhold, OB Bordtennis poster som stories på Instagram i øjeblikket. Der er også inspiration til hjemmetræning, links til OB-spillere i medierne og videoer af medlemmernes egne blærede slag og server fra kampe.
Her er et eksempel på en story, hvor modtagerne skal svare på et spørgsmål.
Stories fastholder interessen
Idéen til de mange stories opstod, da klubbens cheftræner ville finde en måde at sørge for, at spillerne ikke mister interessen for bordtennis, nu hvor træninger og aktiviteter er aflyste.
”De skal helst gerne fodres med noget bordtennis. De går og savner det nu, men hvis de slet ikke hører noget til klubben eller bordtennis generelt, så stopper det måske, og så når de at finde andre interesser,” forklarer Rune Risgaard.
Og tiltaget har en effekt. Fordelen ved stories er, at afsenderen kan se præcist, hvem der har set opslaget, og hvem der har interageret. Det gør medlemmerne i høj grad.
OB Bordtennis har organiseret det sådan, at det er cheftræneren, som poster alt indholdet til profilen, men mange af videoerne med blærede slag eller inspiration til hjemmetræning leverer medlemmerne helt af sig selv.
Hvad er stories?
- Historier eller 'stories' giver brugerne af sociale medier mulighed for at dele små udpluk lidt oftere end normalt.
- Instagram-billeder er typisk mere perfekte og postes sjældnere end stories, der mere er små øjeblikke, som ikke behøver være perfekte.
- En story er tilgængelig i 24 timer, og så forsvinder den.
- Stories vises ikke automatisk i dine følgeres feed. Følgerne skal aktivt klikke på dem for at se dem, så du skal ikke bekymre dig om at poste for meget.
- Snapchat var de første, som introducerede stories på sin platform, men siden er de også kommet til på Instagram og Facebook.
- Særligt på Instagram er de særdeles populære. Ikke mindst fordi platformens værktøjer giver brugerne mulighed for at interagere.
Læg op til interaktion
Klubben tagger de spillere, som optræder i story’en, så spillerne også selv kan dele det på deres private profiler. På den måde kommer opslagene endnu længere ud end til klubbens egne medlemmer, forklarer Rune Risgaard.
”Trafikken på vores Facebook og Instagram er steget voldsomt under coronatiden. Det er fuldstændig sindssygt, så mange der er inde. Vi vil jo altid gerne have flere interaktioner, for det er den måde, man kommer længere ud. Det skaber faktisk lidt reklame for klubben,” siger han.
For at få succes med stories er det ifølge ungdomstræneren afgørende, at modtagerne kan interagere med opslaget. Instagram har den fordel, at platformen giver mulighed for at lægge quizzer, tags, links og grafikker, som opfordrer til interaktion, ind over billedet eller videoen.
”Man kan lave en quiz eller bede dem svare på et spørgsmål, så de skal tage stilling til noget. Spillerne får også en form for uddannelse ved, at de faktisk skal vurdere, hvad der sker på en video og svare ud fra det. Det skal være opslag, de ikke bare scroller forbi med det samme. De må gerne fordybe sig i og tænker lidt over dem,” siger han.