Hvordan hitter vi på Google?

Google er Gud. Og husk nu SEO. Du har sikkert hørt det, men hvad betyder det? Få 6 simple tips fra SEO-eksperten til, hvordan jeres forening bliver synlig på nettet.

Kommer din forening frem, hvis du googler din idræt og by? Hvis ikke, så er der nok mange potentielle, nye medlemmer, som aldrig finder jer. (Arkivfoto)

Nikolaj Mogensen er head of SEO hos s360, som er et performance marketingbureau. Han giver i en Q&A svar på, hvorfor I skal søgeoptimere jeres forenings hjemmeside og hvordan I kommer i gang. 

Q: Hvad er SEO?

A: SEO står for Search Engine Optimization eller på dansk: søgemaskineoptimering. Med SEO arbejder du på at gøre din hjemmeside synlig for nye medlemmer, der søger på Google. Google og andre søgemaskiner rangerer hjemmesider ud fra en algoritme. Ved at optimere websitet efter den algoritme, kan du få bedre placeringer i Google, når nye medlemmer søger efter de søgeord, der er relevante for jeres forening.

Q: Hvorfor skal en idrætsforening tænke på SEO?

A: Du kender det sikkert selv: Når du ikke lige kan huske, hvad noget hedder, så går du på Google. Mange søger endda efter konkrete hjemmesider på Google, fordi de har vænnet sig til, at det er den måde, man navigerer på nettet.

Derfor er det også vigtigt, at din forening er synlig og nem at finde på Google, når eksisterende medlemmer eller nye leder efter den.

Q: Hvad er resultatet af god SEO-optimering?

A: Din forening bliver mere synlig i Google. Potentielt kan I få flere medlemmer og de medlemmer, der er, kan lettere finde information.

Q: Kan jeg tjekke, om vores hjemmeside hitter på Google?

A: Prøv at forestille dig, at du ikke kender til din forening. Hvad ville du så søge efter, hvis du var interesseret i at finde den? Lav søgningen og se, om du dukker op, og hvordan det ser ud i Google.

Q: Hvordan SEO-optimerer man foreningens hjemmeside?

A: Grundlæggende kigger Google på fire ting ved din hjemmeside: Indhold, brugeradfærd, autoritet og teknik. Det, du lettest kan gøre noget ved, er indholdet.

Jeg anbefaler, at I starter med at tænke over, hvilke søgeord, der er interessante for foreningen at ligge højt i Google på og hvilke ord, andre ville bruge for at ende på jeres side. Hver gruppe af søgeord, skal have sin egen side på hjemmesiden. Hvis du er en lokalforening, kan det være, at din forside har indhold, der retter sig mod gymnastik og byen. Skriver du noget indhold omkring netop det på forsiden, så vil den kunne få en bedre placering i Google. 

Derefter sikrer I jer, at I har de sider på foreningens hjemmeside, der kan svare på den konkrete forespørgsel. De sider skal så have en god mængde tekst, gode overskrifter og søgeordet skal skrives ind på siden.

Brugeradfærden kan du gøre bedre ved at optimere på dine titler og metabeskrivelser på websitet. På den måde styrer du det, der dukker op i Google, og du kan se det som annoncen, som medlemmer og potentielle medlemmer ser i Google, når de laver en søgning. Prøv at lave en ny titel og meta-beskrivelse, der bedre forklarer, hvad man kan finde på den pågældende side. Vent så nogle uger eller en måned og se, om hjemmesiden ligger bedre.

Autoritet handler om, hvordan andre sider linker til foreningens hjemmeside. Jo flere sider, der linker til din forening, jo stærkere hjemmeside, og dermed bedre placering i Google. Links er årsagen til, at Wikipedia altid rangerer i toppen, selv på dårligt beskrevne emner. 

Teknikken vil jeg ikke anbefale, at man bekymrer sig så meget om, da det netop er en noget sværere disciplin. En del hjemmesidesystemer fungerer ret godt som standard i dag, så ofte er det kun småting, man kan rette her. 

Q: Kan alle arbejde med SEO-optimering? 

A: Dele af SEO er svært, herunder teknikken. Men det at lave sider på hjemmesiden og skrive godt med indhold og overskrifter, hvor søgeordet indgår, er enkelt. 

Du skal grundlæggende sikre, at Google kan læse og forstå dit website.