Gør nye medlemmer til gode medlemmer

En god velkomst er første skridt på vejen til at lære nye medlemmer om kultur, normer og værdier i din forening.

Det er vigtige at tage godt imod både børn og voksne, som vil med i foreningens fællesskab og at introducere dem til foreningens værdier. Foto: Palle Skov

Når nye medlemmer banker på foreningens dør, gælder det om at tage godt imod, så de bliver hængende – også meget længere, end prøvemedlemskabet rækker.

Læs også: Vi har brug for stærke fællesskaber

En god modtagelse handler ifølge foreningsudvikler, forfatter og foredragsholder Torben Stenstrup først og fremmest om, at de ansvarlige ledere har skarp opmærksomhed på, at de som bestyrelsesmedlem, træner eller instruktør, påtager sig værtskabet.

Et nyt medlem skal introduceres godt og grundigt til 

  • de fysiske rammer, så man kan navigere rundt i dem.
  • at forstå den logik, der er i kerneaktiviteten.
  • foreningens andre medlemmer, så nye føler sig taget godt imod.

Der ligger med andre ord en åbenlys opgave i at forklare, hvad foreningen står for, og hvad der gennemsyrer foreningens fællesskab.

Fællesskab set udefra og indefra

Billedet af fællesskabet kan se meget forskelligt ud, afhængig af om man står udenfor og kigger ind – og omvendt.  Den rutinerede foreningsleder ser ét og det nye medlem vil uden tvivl lægge mærke til noget andet. Dertil kommer, at usikkerhed, frygt for at gøre noget forkert eller at føle sig udenfor kan præge nye, som gerne vil være med.

”Det er følelser, man skal være meget opmærksom på, når man sidder inde i cirklen og kigger ud på de nyankomne. Vi skal hjælpe nye af med usikkerheden.”

Når man føler sig hjemme og kender regler og kultur, kommer man nemt til at tage for mange ting for givet.

”Man kan komme til at tage patent på nogle udsagn og viden og bevæge sig elegant rundt i en kompleksitet, fordi man kender foreningens dagsordner.”

Torben Stenstrup opfordrer erfarne ledere til at sætte sig i den nyes sted, for eksempel med spørgsmål som, ”Lad mig høre om du helt er med, og om du føler dig godt tilpas?”

Den erfarne leder kan også med fordel gentage spørgsmålet, når de nye har været med i lidt længere tid.

Del de vigtige pointer

Et godt tip er også at være tydelig, når man formidler fortællingen om foreningen.

»Når foreningen definerer mission, vision og strategiplaner, der fortæller, hvor vil vi gerne hen med vores forening, skal lederne være gode til at dele det med medlemmerne,” siger Torben Stenstrup.

For det betyder, at flere er bevidste om den retning, der er sat for foreningen, og flere har en fælles forståelse for, hvorfor foreningens ledere disponerer som de gør. Det kan en formand underbygge i taler og oplæg i årets løb.

”Når formanden tager ordet og byder velkommen, er det ret elegant, hvis man kan få nøglesætninger puttet ind og gentage dem igen og igen. De sætter sig fast som at det er det her vi er sammen om, og det er derfor vi handler som vi gør.”

Den attraktive forening

Torben Stenstrup er stifter af Foreningsudviklerne, forfatter, foredragsholder m.v. I håndbogen Den attraktive forening øser Torben Stenstrup af sin viden og erfaring om ledelse af frivillige og udvikling af foreninger. 

Dyk ned i håndbogens afsnit om Identitet og mening side 94-101.

De store idéer i hverdagens praksis

Torben Stenstrup og uddyber sin pointe:

”Så bliver de overordnede idéer omsat til praksis, og vi sætter en label på det, vi gør, så virkemidler og traditioner bliver forklaret gennem det, vi laver.”

Det gælder om at benytte lejligheden, når man har medlemmernes opmærksomhed, og i stedet for at blive højstemt i en beretning til en generalforsamling eller en jubilæumstale, kan det fremme forståelsen at koble til hverdagens praksis.

”I stedet for at det stikker helt af, kan man lige så godt knytte an til noget, som folk kommer til at opleve lige om et øjeblik, så dagligdags begivenheder og det, medlemmerne oplever, forbindes direkte med nogle af de lidt større sætninger,” siger Torben Stenstrup.