Gå i dialog med banken
Det er ikke et lovkrav, at en forening skal levere identifikationspapirer på samtlige bestyrelsesmedlemmer. Tag en dialog med banken, hvis de kræver det
Vi bliver i vores bank mødt med det krav, at de skal have personlige oplysninger fra samtlige bestyrelsesmedlemmer, for at vi kan være kunder I banken. Kan det være rigtigt, at de kan kræve det?« spørger Niels-Erik Hansen, formand i Holmegaard Skytteforening i en mail til DGI’s Foreningsrådgivning, og han tilføjer:
»Jeg kan forstå, at formand og kasserer skal udlevere deres oplysninger, men ikke at det også gælder samtlige bestyrelsesmedlemmer og suppleanter!«
Steen F. Andersen, DGI’s advokat og chefjurist, svarer:
Du spørger til et emne, der er aktuelt for alle idrætsforeninger, og som DGI gør, hvad vi kan for, at de administrative byrder for foreningerne bliver så små som mulige.
Hvidvaskloven, der bygger på EU-regler, betyder, at banken skal kende sin kunde. Det betyder i jeres konkrete situation, at Spar Nord skal have nogle basale oplysninger om Holmegaard Skytteforening. Det er foreningens vedtægter og CVR-nr. Det er også et lovkrav, at banken ved, hvem der udgør foreningens ledelse. Det indebærer, at banken skal have oplyst navn og cpr-nr. på alle bestyrelsesmedlemmer – det er ikke et krav, at der også skal oplyses om suppleanter, men indtræder en suppleant i bestyrelsen, skal banken have oplysningerne.
Banken kan kræve, at der afleveres referat fra generalforsamling, så banken kan se, hvem der er valgt. Banken skal også have oplysning om, hvad formålet er med at have bankkontoen.
De nævnte oplysninger SKAL banken have. Men banken kræver ofte identifikationspapirer fra samtlige bestyrelsesmedlemmer, og det er ikke et lovkrav. Her er det altså et spørgsmål om KAN, ikke skal. Det skyldes, at stort set alle idrætsforeninger hører til kategorien ”foreninger med begrænset risiko”.
Banken kan have det som et vilkår for at være kunde i banken, men Finanstilsynet har lavet en vejledning, som belyser, at der ikke er krav om, at der skal indhentes dokumentation for identiteten af alle bestyrelsesmedlemmer.
Finanstilsynets vejledning til virksomheder omfattet af hvidvaskloven, september 2022.
Vejledningen blev til i 2022 efter et arbejde, som DGI blandt andet deltog i, og du kan læse mere i særligt punkt 4 og 4.1. Det fremgår her, at banken kan vurdere, om den vil indhente identifikationspapirer på bestyrelsen, og hvis banken finder det rimeligt, behøver det ikke være på alle bestyrelsesmedlemmer, men kan for eksempel være på formand og kasserer. Ofte kræver banken pas eller kørekort, altså billedlegitimation, og sundhedskort på alle bestyrelsesmedlemmer, men det bør I have en dialog med banken om, at det for eksempel kun er formand og kasserer, der skal vise denne dokumentation.
Så mit råd er, at I tager en dialog med banken om, hvor mange oplysninger, banken behøver, så besværet for både foreningen og banken bliver så lille som muligt. Det er netop også formålet med Finanstilsynets vejledning.
Udsigt til forbedringer
Finanstilsynets 'Vejledning til virksomheder omfattet af hvidvaskloven' er fra september 2022. Offentliggørelsen blev fulgt af et løfte fra regeringen om at vejledningen skal evalueres efter to år.
Regeringen har desuden meldt ud, at der i efteråret 2024 vil blive fremsat et lovforslag om en basal bankkonto for foreninger. Forslaget skulle få virkning fra årsskiftet.
Se også regeringens forslag til mindre bøvl og bureaukrati for foreninger fra den 15. august 2024.