Facebook får færre til at droppe træning

Medlemmer får præcis og nyttig information i løbeklubbens facebookgrupper. Den vedvarende kontakt får færre til at droppe ud.

Tine Ringgard og Furesø Løbeklub oplever eksplosiv medlemsvækst med system i træningstilbudene og hyppige facebook-opslag. Foto: Furesø Løbeklub

”Fedt, at du skrev, ellers var jeg ikke kommet træning,” lyder en typisk kommentar til Tine Ringgaards facebook-opslag på Furesø Løbeklubs facebookside.

Før sommeren 2016 var klubben ikke aktiv på facebook. Det er de i dag. Og på de to år er løbeklubben vokset fra 130 medlemmer til 395 i dag. En grund til væksten er nye aktivitetstilbud, men medvirkende er også klubbens mange opslag på facebook.

Eksplosiv medlemsvækst

De to ting, nye aktiviteter og facebook-opslag, går hånd i hånd i klubbens medlemsvækst.

”Vi har oplevet en eksplosiv udvikling i tilgang af nye medlemmer og gamle medlemmer, som vi ikke havde set i flere år. Det skete sammen med en stor stigning i aktivitet på forskellige niveauer med core træning, ganghold og walk and talk,” siger Tine Ringgaard, formand for Furesø Løbeklub.

”Det er gået hurtigt, og vi reklamerer kun på facebook.”

I en løbeklub er det nemt at droppe vanen. Men med facebook bliver du hele tiden mindet om klubben.

Tine Ringgaard, formand for Furesø Løbeklub

Nu har Furesø Løbeklub 10 løbehold og to ganghold. I sommeren 2016, da Furesø Løbeklub indledte et samarbejde med DGI om et udviklingsforløb og fortræning til halvmaraton, havde de tre hold.

”Der skete noget. Vi fik træningen sat i system. Vi fik uddannet trænere og begyndte at reklamere med det, vi lavede, på facebook,” fortæller Tine Ringgaard.

De begyndte at bruge klubbens officielle facebookside aktivt, tog billeder og lagde dem ud efter træning, og Tine Ringgaard begyndte at få meldinger fra folk som havde set deres opslag.

Facebook i bevidstheden hele tiden

”Det blev hurtigt tydeligt, at mange flere begyndte at komme. Det, vi gjorde, virkede, og vi gjorde mere og mere. Det blev en vane,« siger Tine Ringgaard.

”Havde jeg ikke fået lavet et opslag, så var folk i tvivl, om der var træning. Det havde bidt sig fast som en selvfølgelighed.”

Overordnet betyder indsatsen, at selv om et medlem har været væk, skadet eller på ferie, bliver man ikke hægtet af. Opslagene giver kendskab til alt det, der er sket.

”Medlemmerne føler, at de har en fornemmelse af, hvad der rører sig. I en løbeklub er det nemt at droppe vanen. Men med facebook bliver du hele tiden mindet om klubben. Det er en vedvarende kontakt, der er utrolig vigtig, og så er den gratis,” siger Tine Ringgaard.