Facebook-effekten er super stærk

Din forening kan nå rigtig langt ud, hvis Facebook bruges på en velovervejet måde. Her får du foreningen Copenwaters fem gode fif til Facebook.

Copenwater tager bl.a. billeder til alle fællestræninger og tagger personerne, så Facebook-opslaget kommer op i personernes eget feed. Foto: Jens Astrup

”Vi har lavet 7 små video-interviews med åbent vand-svømmere i Copenwater. De er blevet set 12.000 gange på Facebook. Det er jo helt vildt.”

Sådan lyder det fra Hans Henrik Heming. Han er bestyrelsesmedlem i Copenwater og ansvarlig for foreningens Facebook-side. Foreningen er den første i Danmark, der udelukkende satser på åbent vand-svømning. Den har blot 2 år på bagen og har i dag 110 medlemmer.  

”Vi arbejder strategisk med, hvordan vi kommunikerer rigtigt med vores målgrupper. Og det er på facebook, at vores medlemmer er,” siger Hans Henrik Heming. 

5 fif til foreningen på Facebook fra Copenwater:

  • Lav Facebook-events for alle fællestræninger og arrangementer
  • Ta’ fotos til alle fællestræninger og tag alle personer på billedet. Folk elsker at se sig selv, og det giver et stort reach
  • Lav indhold, f.eks. videoer, som folk også deler i deres eget netværk
  • Sørg for at klubbens Facebook-profil har flere administratorer med hver deres styrker
  • Arbejd strategisk med, hvordan I kommunikerer bedst med klubbens målgrupper

Stærk effekt, når folk deler i deres netværk

Foreningens facebook-side opdateres løbende af de fire administratorer, og indholdet kobles automatisk til hjemmesiden. Umiddelbart kan Copenwater ikke direkte måle, om Facebook-aktiviteterne også giver flere medlemmer. Men der er ikke tvivl om, at foreningen via Facebook når et langt støre publikum end sine egne medlemmer.

”Der er en styrke i netværket. Når et lille video-portræt på halvandet minut får 3000 views, så er det fordi folk deler det i deres netværk. Den effekt er super stærk,” siger Hans Henrik Heming. 

Folk elsker at se sig selv

Copenwater tager billeder til alle fællestræninger og tagger personerne, så Facebook-opslaget kommer op i personernes eget feed, eller også tagger personerne sig selv. 

”Folk elsker at se sig selv, også selvom de ser stramme ud. Det er en ekstrem billig måde at lave markedsføring på. Vi tagger dem vi kender og ellers gør de det selv, og så får vi et stort reach,” forklarer Hans Henrik Heming.  

Svøm solen i sænk og de andre catchy overskrifter

Copenwater arbejder også målrettet med at kommunikere med fængende overskrifter og store versaler. F.eks. hedder aftensvømning ”Svøm solen i sænk” og fællestræning hedder ”Liv i lagunen.” 

”Det handler om at være kort og præcis. Med en catchy overskrift kan folk bedre huske det – og så skal der selvfølgelig være et link,” siger Hans Henrik Heming.

Åbent vand-svømmere er ofte dedikerede entusiaster og flittige brugere af sociale medier. Den tankegang går igen i foreningen Copenwater, der har en flad struktur.

”Vi har ikke en fast mødekalender, det foregår på sociale platforme. Vi er fleksible og tilpasser os situationen, og det gør, at vi kan få ting til at ske utrolig hurtigt – vi kan få meget ud af få ressourcer," siger Hans Henrik Heming.

Video med fif til Facebook

Se videoen, hvor Copenwaters formand Christian Damgaard fortæller om, hvordan foreningen bruger Facebook: