Få klubbens historier i medierne

Vil I have jeres klubs gode historier i de lokale medier? Her får I inspiration fra en af de klubber i Danmark, der har mest succes med netop det.

Hjerting IF Badminton har arbejdet målrettet med pressekontakt

Skal indbyggerne i jeres lokalområde vide, hvad I laver i jeres klub? Der er masser af muligheder for at opnå god omtale i byen, og det er helt forståeligt, hvis I synes, det er lidt af en jungle og svært at gribe an.

Hjerting IF’s badmintonafdeling har de seneste par år arbejdet målrettet med pressearbejde, og det har givet gode resultater.

Gør som Hjerting IF

- kom godt i gang med det gode pressearbejde:

  • Få struktur på arbejdet – opret et kommunikationsudvalg og få fat på de gode kompetencer, der findes i klubben
  • Vær kreativ, når I skal finde historier
  • Vinkl historien, så den bliver interessant for folk at læse
  • Ring! Skab kontakt til lokalredaktionerne
  • Send en pressemeddelelse afsted med fakta, citater og gode billeder på historien
  • Følg op – ring til redaktionen, hvis historien ikke bliver udgivet

Omtale giver kroner i kassen

Hjerting IF har erfaret, at jo mere klubben formår at komme i medierne, jo større omtale får den i lokalområdet, og jo flere sponsorer har lyst til at give et bidrag til klubben.

”Vores omdømme i byen er vildt godt. Folk snakker om vores afdeling, som at her går det bare godt. De kan jo læse om alt det, der sker her hos os i avisen. Og når det står i avisen, så passer det jo,” siger Henrik Poulsen, der er formand i Hjerting IF’s badmintonafdeling.

Få fat i pennen

Når man skal have bygget et godt netværk op med den lokale presse, handler det om at udnytte de kompetencer, der er i klubben. Og det er lige nøjagtig, hvad Hjerting IF har gjort.

”Alle foreninger har en eller flere, der har forstand på kommunikationsarbejde og måske også er gode til at skrive. Få folk engageret i arbejdet, så er man godt i gang,” siger Henrik Poulsen.

For to år fik Hjerting IF sat struktur på klubbens kommunikationsarbejde. Klubben oprettede et kommunikationsudvalg med tre mand rundt om bordet. En af dem er Lars Bossen, der til daglig er rektor på Vejen Gymnasium, og er en haj til at skrive.

”Det giver god mening, at jeg hjælper klubben med det, jeg er god til. Jeg har altid været den, der blev sat til at skrive i min grundejerforening og for familier og venner. Og jeg synes, det er hamrende sjovt at skrive om alle de spændende aktiviteter, der foregår i klubben,” forklarer Lars Bossen.

I kommunikationsudvalget sidder også en mand, der har forstand på det grafiske, og det er en stor gevinst, når klubben skal have flyers og foldere sat pænt op.

Få skabt personlig kontakt

Når man vil have en historie i den lokale presse, så er det vigtigt selv at være opsøgende. Det er Hjerting IF også, når klubben vil have sine gode historier fortalt.

”Det er vigtigt, at man skaber kontakt ved at ringe ind til redaktionen for at høre, hvad der skal til, for at man kan få sin historie i avisen. Og når man sender en pressemeddelelse afsted, så sørg altid for at lægge billeder med, der tydeligt viser, det historien fortæller, og de skal være i god kvalitet,” siger Lars Bossen.

Han sender også pressemeddelelser til redaktionerne, der stort set er lige til at trykke. Men han har erfaret, at de større medier redigerer i teksten, inden de publicerer historien. Og så har han erfaret, at det er sværere at få en historie i de større medier som Jyske Vesten, end i den lokale avis, Hjerting Posten.

”Gå efter de mindre lokalmedier. De større medier er mere selektive og har en strategi for, hvor mange badmintonhistorier, de vil have med om året. Det er vigtigt, at klubben gør sig interessant med gode aktiviteter, så henvender journalisterne sig også selv til foreningen,” siger Lars Bossen, der også råder til at følge op på den historie, man har sendt ind til en redaktion.

”Hvis man oplever, at historien ikke kommer i avisen, så ring ind til redaktionen og spørg, hvorfor den ikke kom med. Jo mere direkte kontakt, jo bedre.”

2 sider foreningsnyt om måneden

Lars Bossen skriver også mange af artiklerne selv og sender dem til den lokale avis, Hjerting Posten. Hovedafdelingen i Hjerting betaler for at kunne få historier med på to sider i avisen, når den udkommer én gang om måneden.

”Når man skriver sin historie selv, så sørg altid for at vide, hvad du gerne vil fortælle. Og hvem du gerne vil fortælle historien til,” fortæller klubbens kommunikationsmand, Lars Bossen.

”Du skal vinkle historien, så folk gider at læse den. Og så skal du huske at skrive i tredjeperson, og tænke klubben som afsender.”

At klubben stort set hver måned kan få sine gode historier spredt ud til lokalbefolkningen, er en stor gevinst.

”Det er en rigtig god mulighed for os, for at folk finder ud af, hvad der sker her i klubben.
Badmintonafdelingen er så den afdeling, der er bedst til at udnytte den mulighed. Vi får hver måned flere solstrålehistorier i avisen. Vi har også en stor aktivitetskalender, så vi kan altid finde sjove historier at skrive om,” forklarer Henrik Poulsen, der har været formand i badmintonafdelingen siden 2011.

Meget andet end resultater

Et kig på de tidligere avisudgivelser viser, at badmintonafdelingen har haft historier om klubture til Tønder og Hamborg, en historie om, at klubbens spillere gjorde rent til Grøn koncert og tjente penge til afdelingen. Og en historie, der fortæller, at badmintonafdelingen stod for det årlige energiløb i byen.

”De fleste historier handler om meget andet end resultater,” fortæller Henrik Poulsen.