Få flere medlemmer gennem fællesskab på facebook

Træning med klippekort vinder frem, fordi det matcher hverdagen hos både børn, unge og voksne. Men hvad med holdånd og fællesskab? Instruktør har fundet en løsning: Facebook giver fællesskab gennem det sociale netværk på nettet.

Hold nu op hvor var det bare vildt i dag!
I gjorde det bare rigtig rigtig godt :D !!
Glæder mig til at se jer igen på tirsdag
:D 

Sådan skriver Michelle Kaster på facebook efter dagens zumba. Hun er instruktør for en række åbne hold under DGI huset i Aarhus, hvor medlemmer shopper træning gennem klippekortsordningen Clip’n’Fit. Hun har oprettet en facebookgruppe for alle dem, der har lyst til at være med.

 Facebook fastholder medlemmer  

 ”Jeg oprettede gruppen, for at deltagerne kunne lære hinanden at kende og for at vise en anden side af mig selv,” fortæller Michelle Kaster.

 Resultatet er, at deltagerne 

  • føler, at de er en del af et netværk.
  • føler, at instruktøren kender dem og sætter pris på, at de kommer.
  • bliver mere loyale. 

Facebook er en forebyggende strategi 

”Lige nu er zumba så stort, siger Michelle Kaster og slår ud med armene for at signalere, hvor meget zumba fylder i fitnessverdenen.

”Men på et tidspunkt lægger zumbafeberen sig, og så er det om at have godt fat i folk, så de stadig har lyst til at komme, og jeg lægger energi i at få dem til at føle sig velkomne.” 

Deler tips på facebook

 Michelle bruger facebook til mange ting. Eksempelvis: 

  • Minde medlemmer om, at de skal huske at melde sig til dagens træning
  • Oplyse om aflysninger
  • Oplyse om afløser
  • Dele særlige events
  • Præsentere forslag til nye danse
  • Almindelig snak
  • Holdfølelse på nettet 

Selvom medlemmerne går på klippekortshold og ikke behøver at tilmelde sig, før de dukker op til træningen, skriver en del af dem på facebook, hvis de skal på ferie, har fået en skade eller bare er kede af, at de er forhindrede i at komme. Nøjagtig som hvis det var et traditionelt lukket foreningshold med faste træningstider. Og selvom Michelle Kaster reelt kan være ligeglad, føler hun et ansvar for medlemmerne, og hun er glad for, at de gør det.

”For mig er det rart at vide, at der er en grund til, at de er væk. Det viser også, at de føler sig som et hold, og at de vil mig,” fortæller Michelle Kaster, der lige finder tid til at spørge ind til folks ferie eller helbred, når de er tilbage i træningslokalet igen. 

Facebook skaber en personlig relation 

Instruktøren skriver også selv til gruppen, hvis hun er forhindret, og en anden instruktør overtager hendes hold. Hun skriver også hvorfor – at hun skal på piloxing kursus, har et arrangement på universitetet eller måske skal til en koncert. Det er med til at opbygge en personlig relation.

Egentlig kommunikerer Michelle Kaster med facebookgruppen, som var de alle med på ét stort, lukket hold. For selv om en del af medlemmerne reelt aldrig har set hinanden i træningslokalet, fordi de træner på forskellige hold, kan de sagtens dyrke et fællesskab på facebook. 

Medlemmer føler sig velkommen

For Michelle Kaster er facebookgruppen en succes. Det er lykkedes at skabe et forum, hvor det ikke kun er hende, der har kontakt til medlemmerne. Både instruktør og medlemmer deler oplevelser og erfaringer imellem sig. Her sukker de i fællesskab over de ømme mavemuskler, gårsdagens træning har forårsaget, og pepper hinanden op til næste gang. Medlemmerne kommer også med forslag til Michelle Kaster, hvis de falder over noget, som de tænker kan inspirere hende. Det er alt sammenmed til at skabe en god stemning. 

Det er en rigtig god gruppe, fordi den giver et fællesskab, og man føler sig velkommen. Der er sådan en venlig tone, som Michelle er med til at sætte, og man får lyst til at skrive med i gruppen.

Isabel Pedersen, medlem

Isabel Pedersen er glad for det virtuelle mødested, fordi den supplerer træningen. Her kan hun nemlig dele sin interesse med andre, der også er vilde med zumba.

Læs mere: Sådan kan din forening bruge sociale medier