Få betaling på mobiltelefonen
Der kan være langt mellem kontanterne både i idrætsforeninger og hos medlemmer. Men mange har en mobiltelefon, som nemt kan bruges til betaling - også i jeres forening.
Betaling for stævnetilmelding, rekvisitter og tøj kan være en praktisk udfordring, fordi mange mennesker ikke længere har kontanter på sig. Har de kontanter, får du opgaven med at skaffe byttepenge og sætte pengene i banken efterfølgende.
Nemt for medlemmer – nemt for dig
Et enkelt alternativ til kontant betaling er MobilePay, som er pengeoverførsel via en mobiltelefon. Langt de fleste har en mobiltelefon, og rigtig mange har den på sig alle andre steder end i badet. Mobiltelefonen giver mulighed for, at du kan modtage betaling med det samme, når medlemmer vil tilmelde sig et arrangement eller købe noget.
Hvad er mobile betalingsløsninger?
Pengeoverførsler via mobiltelefonen kaldes under et for mobile betalingsløsninger. De giver mulighed for, at sende penge via mobiltelefonen til et telefonnummer.
Pengene bliver overført med det samme, og du får en bekræftelse på, at pengene er modtaget, når betalingen er gennemført.
Når medlemmerne betaler via mobiltelefonen, overføres pengene direkte til din forenings konto med indbetalerens navn anført på beløbet, så det er nemt at se, hvor pengene kommer fra. Pengene kan ikke trækkes tilbage af betaleren bagefter.
Kun en løsning pr. mobiltelefon
MobilePay kræver, at foreningen har et telefonnummer, som betalingen kan knyttes til. Der kan kun oprettets én løsning per telefonnummer. Og det er ikke god skik, at bruge et privat telefonnummer til foreningens mobile betalingsløsning. Det er en sammenblanding af foreningsøkonomi og privatøkonomi. Derfor er det alene erhvervsløsningen, foreningen skal bruge.
Foreningen skal have en erhvervsaftale med sin bank. Mens det tidligere var et krav, at foreningen havde eller oprettede en konto hos Danske Bank, skal foreningen nu blot have en konto hos en bank, der formidler MobilePay.
FAQ
Kan vi bruge et privat telefonnummer til mobile betalingsløsninger?
Nej, man skal ikke sammenblande privatøkonomi og foreningsøkonomi.
Skal der være en dataforbindelse, for at vi kan bruge de mobile betalingsløsninger?
Ja, den telefon der betaler, skal sende data. Derfor en dataforbindelse nødvendig, fx via det trådløse 3G eller 4G netværk.
Kan man blokere for udbetalinger på de mobile betalingsløsninger, så det kun er muligt at modtage betaling på en konto men ikke muligt at hæve?
Ja
Skal vores medlemmer være tilmeldt MobilePay for at de kan bruge løsningen?
Ja
MobilePay giver mulighed for at tilknytte mange forskellige systemer til betaling, for eksempel kasseapparater og webshops.
Gebyr på alle betalinger
Den enkleste løsning er, at oprette en MobilePay-løsning i Myshop.
Er foreningen ikke i forvejen erhvervskunde, skal I betale et oprettelsesgebyr à 999 kr. Dertil kommer månedlige betalinger for abonnement à 49 kr. og fakturering à 29 kr. (Priser er pr. marts 2022).
Dertil skal lægges et gebyr på 0,75 kr. for de første 1.999 transaktioner. Dvs. at uanset om et medlem betaler 5 kroner for en kop kaffe eller 100 kroner for at være med i et stævne tillægges et gebyr på 0,75 kr.
Mobilepay giver også mulighed for at anmode medlemmer om betaling. Hvis din forening eksempelvis har et arrangement, kan medlemmerne tilmelde sig ved at skrive sig på en liste med navn og telefonnummer, og du kan efterfølgende sende en anmodning om betaling til alle på listen. Denne funktion kan også bruges til betaling af kontingent.
Sådan gør du
MobilePay bliver administreret ved hjælp af en app og et online modul, så det er nødvendigt at have en smartphone eller tablet med et telefonnummer knyttet til løsningen. Med MobilePay er det muligt at oprette en erhvervsløsning med et telefonnummer, som ellers ikke bruges på telefonen.
Det foregår sådan:
- Opret et mobiltelefonnummer, som din forening kan bruge til jeres mobile betalingsløsning. Vær opmærksom på, at nummeret skal være aktivt, når MobilePay bruges, så det er en god idé ikke at vælge et abonnement, som lukkes automatisk ved mangel på udgående trafik, som eksempelvis nogle typer af taletidskort.
- Opret en konto i en bank, der har en aftale med Danske Bank om at modtage betalinger.
- Sæt simkortet med foreningens mobiltelefonnummer i den mobiltelefon, som I ønsker at bruge til at modtage MobilePay betalinger.
- Hent app’en MobilePay Myshop i App Store, Google Play eller Windows Phone Store.
- Aktivér foreningens MobilePay erhvervskonto – lad simkortet sidde i, til aktiveringen er gennemført.
- Bruger du din egen mobiltelefon, kan simkortet nu tages ud af telefonen og dit private simkort indsættes igen. Nu vil MobilePay Myshop-app’en bruge foreningens oplysninger, mens en evt. privat-app bruger de private oplysninger, og telefonen kan bruges som normalt.
- Gentag evt. med flere mobiltelefoner, hvis andre i foreningen også skal bruge deres telefon. Vær opmærksom på, at du skal vælge et erhvervsabonnement, som understøtter brug af flere telefoner, hvis du ønsker denne mulighed.
Læs mere på www.mobilepay.dk