Aktive børn lærer bedst

Børn udvikler og forbedrer bedst deres kropslige færdigheder, når de er aktive. Her er nogle enkle tip til at give dem de bedste muligheder i træningen.

Børn er vilde med at være aktive, men de mange ord fra voksne – eller tiden i køen begrænser børns muligheder for at lære., siger Niels Grinderslev, specialist i kropslig dannelse. Foto: Malene Nees Damborg

Du bliver god til dét, du gør. Sådan lyder en gylden sandhed – ikke mindst, når det kommer til børns læring. Og sådan indledes et af 13 temaer i DGI’s anbefalinger til motiverende børneidræt for børn i alderen 5-12 år.

Børns læring

Pointen ”Du bliver god til det, du gør” indleder tema 3, der handler om børns læring. Niels Grinderslev, en af de tre forfattere til materialet, uddyber:

 "Egentlig er det ret simpelt: Hvis man laver rigtig mange kolbøtter, rigtig mange gadedrengehop eller mange driblinger med en bold, så bliver man god til det. Hvis man står i kø, så bliver man god til det."

At blive god og at mestre nye færdigheder kræver tid:

"Børn er vilde med at være aktive, men de mange ord fra os voksne – eller tiden i køen - gør nogle gange, at børnene kun når at prøve en øvelse. Og vi har brug for, at de har tid til at øve øvelsen, for det er forudsætningen for at kunne mestre den," siger Niels Grinderslev.

Køer, tid og tempo

Temaet giver konkrete anvisninger om kødannelse, tid og tempo, der kan styrke børnenes oplevelse og læring. Her får du anbefalingerne i kort form:

  1. Skab aktivitet - minimér køerne, så flest muligt er aktive
  2. Sæt tid af til, at børnene kan nå at få oplevelsen af, at de kan udføre øvelserne 
  3. Tilpas tempoet til formålet. Teknik kommer før tempo – særligt, når der skal læres nyt 
  4. Øg sværhedsgraden, når en færdighed er automatiseret
  5. Forklar formålet med øvelser og aktiviteter, særligt for de ældste børn. Det er med til at sikre ejerskab.

Noget at tænke over

  1. Hvordan kan du organisere træningen, så flest mulige børn er aktive - og ikke står i kø?
  2. Hvordan skaber du tid i din træning til at opleve, øve og prøve?
  3. Skal børnene have lige mange gentagelser - eller lige lang tid - til at træne den her færdighed?
  4. Hvordan kan børnene på dit hold arbejde med udgangspunkt i eget tempo og eget niveau?  
  5. Hvordan sikrer du, at børnene kender til formålet med øvelser og aktiviteter i din træning?

Kilde: DGI’s anbefalinger til motiverende børneidræt.

Dyk ned hele i temaet om læring i DGI’s anbefalinger til motiverende børneidræt.

Målet med træningen

Når børn skal lære er det også vigtigt for dem at vide, hvilke øvelser de skal lave, og hvad formålet med øvelserne er.

Det er dog ikke lige vigtigt for alle. For de mindste børn er det slet ikke vigtigt. For dem er det langt vigtigere at komme i gang. Men fra 9-års-alderen vil nogle forholde sig spørgende til øvelser – specielt hvis en træner har den alsidige tilgang, som forfatterne anbefaler.

"En god alsidig motorik gør dig også til en bedre håndboldspiller, og derfor skal du måske øve at dreje rundt om dig selv,« siger Niels Grinderslev og uddyber:

"I barnets hoved vil det nok handle mere om at øve hopskud. Men det er vigtigt at forklare, at for at du kan blive god til hopskud, så skal du have et godt, alsidigt motorisk fundament."