Stærkt på vej mod 2025

Da aftalen om det nuværende samarbejde udløber med udgangen af 2024, har DIF og DGI indledt dialog om det fortsatte samarbejde. I december 2021 besluttede DIF og DGI på et fælles bestyrelsesmøde at igangsætte en proces for 2022, der skulle afdække mulighederne for et nyt samarbejde om en større samfundsdagsorden umiddelbart efter den nuværende projektperiode i Bevæg dig for livet slutter.

Forår med stormøder

Udgangspunktet og startskuddet for processen var, internt i organisationerne, at udbrede og forholde sig til evalueringen af BDFL samt at få drøftet de generelle erfaringer med samarbejdet. Herefter blev der på to stormøder i foråret inviteret til drøftelser og erfaringsudveksling på tværs af de to organisationer. Næsten 160 deltagere fra landsdelsforeninger og specialforbund drøftede evalueringen, gav input til mulige samarbejdstemaer, bød ind med gode erfaringer fra samarbejdet samt elementer, vi skal sige farvel til.

Frivillige rykker op på dagsordenen

Opsummeringen fra stormøderne blev behandlet i DIF og DGI’s bestyrelser, og de to bestyrelser blev enige om, at samarbejdet om visionen om at skabe verdens mest idrætsaktive nation fortsætter, og at samarbejdet efter 2025 vil have særligt fokus på frivillige fællesskaber, som var et af flere temaer, der blev meldt ind på møderne. Med afsæt i tilbagemeldinger fra møderne og behandlingerne i bestyrelserne gik man på et fælles bestyrelsesmøde i juni mere i dybden. Hér drøftede bestyrelserne bl.a. opmærksomhedspunkter i et fremtidigt samarbejde, styrkerne ved vores hidtidige samarbejde samt en kort behandling af frivillighedstemaet.

Efterår med fokus på kommende samarbejde

Dette efterår dykker vi ned i datagrundlaget på frivillighedsområdet og gør indhold og potentialer mere konkrete i en visionsbeskrivelse af det kommende samarbejde.  Det hele kommer til drøftelse på et fælles bestyrelsesmøde i december. Her skal de to bestyrelser beslutte de overordnede rammer for DIF og DGI’s fortsatte samarbejde efter 2025, så der bliver lagt et godt grundlag for, at der kan laves mere konkrete samarbejdsaftaler mellem DIF, DGI, landsdelsforeninger og forbund – alt sammen for at styrke idrætsforeningernes arbejde frem mod målet om at Danmark skal være verdens mest idrætsaktive nation.

Tilbage til årsberetningen >