Frirum og fælleskaber

FORMANDENS FORORD: Børn og unge har i en hverdag med både højt tempo og høje krav til sig selv, hinanden og fra voksne brug for et frirum fra voksnes ambitioner. Et frirum med idrætsaktiviteter, venner og sjove udfordringer. De fleste børn og unge har det heldigvis godt, men mistrivslen er stigende både i Danmark og globalt. Særligt unge kvinder er stressede og har det mentalt dårligt. Vi kender ikke årsagerne. Men vi ved, at det at være aktiv sammen med andre giver trivsel. Tilhør og fællesskab kan vi give alle børn og unge i idrætsforeningerne. Og derfor har vi både en mulighed for og en forpligtelse i at bidrage til at knække den mistrivselskurve, som er opadgående og alvorlig.

Læs hele formand Charlotte Bach Thomassens forord >

Idrætspolitik og strategiske prioriteringer

Unges trivsel er et fælles ansvar

IDRÆTSPOLITIK: Flere unge, særligt kvinder, trives ikke. I DGI har vi arbejdet for at værdien af foreningers frirum bliver synlig og anerkendes i den offentlige debat. DGI gennemførte i foråret en meningsmåling, hvori 6 ud af 10 voksne danskere er bekymrede for unges trivsel, og mange mener, at der er et for stort fokus på at præstere, når børn og unge går til idræt.

Op til landsstævnet i Svendborg var DGI derfor vært for en konference på tværs af samfundet. Og gennem konferencer på Christiansborg, synlighed i medierne og direkte politisk dialog har DGI skabt politisk opbakning og anerkendelse af de lokale foreningsfællesskaber, fx Regeringens udspil til en sundhedsreform.

Om idrætspolitiske indsatser, bevægelse i skolen, naturnationalparker, energikrise og meget mere >

DGI's 6 strategiske prioriteringer

I år har DGI for første gang udarbejdet og indført et strategisk årshjul. Et centralt element i årshjulet er, at Politisk Forum, som består af hovedbestyrelsen og formændene for alle landsdelsforeningerne, træffer beslutning om et antal strategiske prioriteringer.  Alle forpligter sig til at have et særligt fokus på disse prioriteringer det kommende år. Den 2. juni besluttede Politisk Forum 6 strategiske prioriteringer, som er:

1. Investering i samarbejdet med kommunerne om foreningerne
  2. Mange flere broer til de danske idrætsforeninger
  3. En ny generation af unge aktive og unge kompetente frivillige
  4. Børn og unges trivsel og motivation i centrum
  5. Mange flere strukturerede foreningsudviklingsforløb
  6. Fremtidens foreninger

Dyk ned i de 6 strategiske prioriteringer >

Landsstævne 2022 i Svendborg

Mærk pulsen - mød magien

Tak for festen

LANDSSTÆVNE 2022: Efter et ekstra år med corona-nedlukning og udsættelse af Landsstævnet fra 2021 til 2022, blev det endelig muligt at sprede landsstævnemagi.

20.743 deltagere mødtes den 1.-4. juli i Svendborg for at feste sammen i 4 fantastiske dage. Målsætningen på 25.000 nåede vi ikke, men set i lyset af corona-nedlukningen i tilmeldingsperioden og general afmatning på alle events i samme periode, er vi rigtig glade for deltagerantallet.

Svendborg Kommune havde sammen med byens foreninger, erhvervsliv, uddannelsesinstitutioner og borgere lagt sig i selen for at være gode værter. Og det var de >

4 fokusområder

Børn og unge i bevægelse

BØRNS BEVÆGELSESGLÆDE: Trivsel og motivation har været gennemgående temaer i arbejdet med børns bevægelsesglæde i det forgangne år.

DGI’s landsdelsforeninger og lokalforeninger har efter corona-nedlukningerne arrangeret trivselsfremmende aktiviteter i samarbejde med skoler, kommuner og andre aktører. I alt 271 aktiviteter med deltagelse af mere end 30.000 børn blev sat i værk på baggrund af en politisk aftale forankret i Børne- og Undervisningsministeriet. Der har været aktiviteter fra en række af DGI’s idrætter, blandt andre håndbold, fodbold, basketball, tennis, badminton, floorball, gymnastik, svømning, cykling, skydning og e-sport. Hertil kommer aktivitetsdage og multisportsevents baseret på flere idrætter.

2022 blev også året, hvor DGI fik færdiggjort en ny skolecertificering: DGI UDEskole. En udeskole sætter gang i et udviklende udeliv, så elevernes skolehverdag bliver motiverende, varieret og fyldt med læring i bevægelse. 18 skoler rundt om i landet har indtil videre fået status af DGI UDEskole.

Vi har desuden arbejdet med Børn og Unges lige adgang til foreningslivet, hvor i alt 24 indsatser har haft deltagelse af 17.200 børn og unge det seneste år, og dertil 51 indsatser, hvor både børn og unge har deltaget med et samlet antal på 49.000 børn og unge landet over.

UNGES FÆLLESSKABER: Stor forskel i frafaldet blandt unge Antallet af unge i alderen 19-24 år i DGI’s medlemsforeninger steg med 2,6% i 2021, hvilket er bemærkelsesværdigt i en coronatid. Men kigger man på de 13-18-årige er der et tilsvarende frafald således, at der samlet set for unge er et mindre frafald.

Unges Fællesskaber har lavet en række tiltag, herunder åbnet ImpulsPuljen, hvor over 100 unge foreningsfrivillige har lavet initiativer for ca. 1.000 andre unge. En meget stor andel af disse unge var i øvrigt ikke idrætsaktive i forvejen, ifølge en tværgående evaluering.

Der er lanceret et nyt procesværktøj, der skal hjælpe foreningerne med at kickstarte deres tilbud til unge frivillige. Titlen er ”Unges Frivillige Engagement” og skal sørge både foreninger og unge rammer hinandens potentialer og behov, hvad enten det er i forhold til flere trænere, hjælpetrænere, kommunikationshjælp igangsættere eller noget helt femte.

Der arbejdes desuden med videreudvikling af Træner-, Leder- og Eventspire-tiltagene og dermed et stadigt stærkere fokus på at udvikle frivillig-kompetencerne hos unge, ligesom der gennem Børn og Unges Lige Adgang til Foreningslivet arbejdes med, at foreningerne skaber motiverende ungdomsmiljøer i bredere forstand.

Aktive voksne og sunde seniorer

AKTIVE VOKSNE: I Aktive voksne har der det seneste år været særligt fokus på temaerne brobygning, familieidræt, motiverende idrætsmiljøer og naturtræning. Naturen og udendørs områder er fortsat voksnes foretrukne sted at dyrke idræt, og brugen af udeområder er fortsat stigende. Det viser sig også ved, at vi i år har uddannet over 100 naturtræningsinstruktører og udbredt naturtræning til foreninger i hele landet.

Der har i Aktive voksne været fokus på at samarbejde på tværs og understøtte idrætternes indsatser, for eksempel i et samarbejde om motiverende idrætsmiljøer og ved at udvikle og igangsætte idrætternes familieidrætskoncepter.

Desuden har vi fortsat arbejdet på udbredelsen af projekt Giv Liv i forening, der er et samarbejde med Hjerteforeningen og Østifterne om at udbrede Hjerteredderkurser, som er 30 minutters intro i genoplivning til DGI's medlemmer. Der har det seneste år været kurser i foreninger, på landsstævnet og til flere større events.

Om Aktive voksne på dgi.dk

SUNDE SENIORER: Arbejdet med idræt om dagen er videreført med 33 nystartede hold i 2022, så der nu er ca. 240 idræt om dagen-tilbud i hele Danmark til gavn for mange seniorer. Sunde seniorer var til stede både forud og under L2022 med højskole-, aktivitets- og kulturdage – kaldet Ollerup-dagene, som blev afviklet med stor succes.

Projektet Hold Hjernen Frisk afsluttes ved årets udgang, og vi har i projektperioden 2019-22 uddannet 28 SMART Training instruktører, 204 naturtræningsinstruktører samt 114 SANS instruktører. Alle uddannelser er forankret i DGI og udbydes fortsat fra 2023.

Vi sagde farvel til Anders Kragh Jespersen efter 39 års ansættelse i DGI. En stort TAK skal lyde til Anders for hans mangeårige indsats.

Sunde seniorer sætter sammen med Aktive voksne større fokus på brobygning og kommunesamarbejde, og med et særligt blik på en ny generation af seniorer.

Om Sunde seniorer på dgi.dk

Motiverende idrætsmiljøer for alle

DE FIRE FOKUSOMRÅDER: Børns bevægelsesglæde, Unges fællesskaber, Aktive voksne og Sunde seniorer har i det forgangne år skabt et fælles fagligt fundament for, hvordan vi kan understøtte foreningerne i at skabe og udvikle idrætsmiljøer, hvor endnu flere får lyst til at være med, er motiverede, føler sig trygge og velkomne.

Det ekstra fokus på at skabe motivende idrætsmiljøer er baseret på en erfaring om, at foreningerne ved at arbejde med nuværende og kommende medlemmers trivsel og motivation samt fællesskabet kan understøtte, at flere finder vej til foreningerne, og flere også får lyst til at blive.

Det fælles faglige fundament består af fire tilgange til at styrke trivslen og skabe motiverende idrætsmiljøer: ABC for mental sundhed, livsfaser, kropslig dannelse og GO. Læs mere >

Idrættens Arenaer

Fundament for arbejdet med frivillighed

FRIVILLIGHED: På tværs af landsdelsforeninger, idrætter og fokusområder har der været arbejdet med viden, greb, metoder og værktøjer til DGI’s arbejde med frivillighed samt en kernefortælling om DGI’s arbejde med frivillighed.

Formålet er:

• At sikre et stærkt og helhedsorienteret samspil på tværs af DGI i forhold til frivillighed.
  • At sikre vidensdeling og samarbejde med henblik på at skabe mere værdi for vores målgrupper.
  • At bringe DGI’s samlede kompetencer bedst muligt i spil på tværs af afdelinger, landsplan og landsdele.
  • Og endelig… at styrke vores adgang til seneste ny viden, metoder og værktøjer som greb for at motivere og engagere flere til at blive frivillige.

Resultatet er en fælles vidensbank med litteratur og seneste nye viden om frivillighed, som skal blive et solidt fundament for DGI's arbejde med frivillighed. Desuden har vi videreudviklet og opdateret de greb, værktøjer og metoder, som konsulenter anvender i deres møder med foreningerne. Frivilliguniverset forventes at blive tilgængeligt i slutningen af 2022.

Verdensmål og digitale løsninger

FORENINGERNES VERDENSMÅL: I Danmark er der et stadigt voksende momentum omkring FN’s 17 Verdensmål og bæredygtig udvikling i særdeleshed. Men mange oplever barrierer, i forhold til hvordan de selv kan bidrage konkret til de store ambitioner. Det gælder også idrætsforeningerne. I DGI tror vi på, at dagsordenen er en mulighed for at engagere foreningens frivillige og medlemmer og også bredere i lokalsamfundet at inspirere helt nye grupper – og særligt de unge - til at engagere sig i sagen og fællesskabet (Se også Foreningernes verdensmål).

Derfor var en række bæredygtige tiltag en del af den samlede oplevelse for deltagere, frivillige og indbyggere ved Landsstævnet i Svendborg. I tilgangen har det været en konstant rettesnor, at de bæredygtige ambitioner ikke skal belaste deltagerne, men i stedet opleves som positive, underholdende og meningsfyldte. Evalueringen af landsstævnets bæredygtige tiltag var fra deltagernes side særdeles positive.

DIGITALISERING I IDRÆTSFORENINGER : I beskrivelsen af nutidens samfund er digitalisering nævnt i rækken af megatrends, som påvirker vores samfund i ekstraordinær grad. Med projektet Digital Foreningsudvikling har vi etableret et fundament af viden og værktøjer, så DGI kan levere kompetent rådgivning til foreningerne om digitale muligheder. Formålet er at sikre, at de kan udnytte de rette digitale løsninger, der kan forenkle drift og administration, skabe synlighed online, bringe nye aspekter ind i selve idrætsaktiviteten og ikke mindst leve op til forventninger fra fremtidens frivillige ledere og medlemmer.

For at skabe momentum i foreningernes digitale udvikling tilbyder DGI fra 2023 foreningerne et digitalt foreningstjek. Interesserede foreninger vil få en afklaring af hvilke behov for digital udvikling, der kan identificeres hos dem. Med af sæt i et dertil udviklet værktøj kaldet Foreningernes Digitale Plan vil vi rådgive om hvor foreningen kan opnå den digitale udvikling der er relevant for dem.

Vi styrker DGI's strategiske muskel

DGI STRATEGI & ANALYSE: Strategi og Analyse er en intern understøttende enhed i DGI Idræt & Fokus. Vi arbejder målrettet efter at styrke DGI’ strategiske muskel, så vi bliver en mere effektiv, analytisk, systematisk, lærende og agil organisation med et højere fagligt niveau. I Strategi og Analyse arbejder vi typisk med udviklings- og forandringsopgaver med fokus på værdiskabelse i afdelingen og i resten af organisationen.

Om årets understøttende opgaver >

Bevæg dig for livet

Stærkt på vej mod 2025

DGI og DIF er i samarbejdet om Bevæg dig for livet nu to år inde i fase 3. Fase 3 er forankringsfasen, hvor DGI, landsdelsforeningerne samt DIF og specialforbundene arbejder med at forankre de indsatser og samarbejder, som giver størst effekt for foreninger og for organisationer. Vi skal fortsætte med de ting, vi ved virker, og som har skabt gode resultater de foregående år. Men vi skal også stoppe op, se på os selv og være klar til at justere og skærpe vores indsatser.

Videre med Bevæg dig for livet >

Landsplansidrætter

Glade gymnaster tilbage på gulvene

GYMNASTIK: Foråret 2022 blev et glædeligt gensyn med gymnaster, som igen mødte motiverede op til stævner og til opvisninger i hele landet. Der har været et særligt fokus på unge, hvor der er udviklet materiale til gymnastikforeningerne med anbefalinger til motiverende gymnastikmiljøer for piger. På samme måde er der udviklet et event-koncept til drengene, som har til formål at tiltrække og motivere denne målgruppe i de kommende år.

I september var der debut på ”Hele Danmarks gymnastikuge”, hvor over 120 foreninger deltog. Mange foreninger mødes igen i oktober og november til DGI Inspiration, som denne gang foregår tre steder i landet. Foreningsudviklingskonceptet ”Den attraktive gymnastikforening”, som er et 360° kvalitetstjek og certificering af foreningen er færdigudviklet her i 2022 og udbydes til foreninger i starten af 2023.

Mere end 1.784 har været på gymnastikuddannelse i løbet af året og 4.676 har deltaget på inspirationskurser.

Fokus på de unge med ny træneruddannelse

HÅNDBOLD: DGI Håndbold går efter de unge i håndboldforeningerne! DGI Ungtræneruddannelse er seneste skud på stammen i håndbold. De unge vil gerne tage (hjælpe)træneropgaven på sig, men de skal ”bare” spørges og klædes ordentlig på. DGI Ungtræneruddannelsen giver de unge pædagogiske og didaktiske redskaber til at skabe et udviklende træningsmiljø. Uddannelsen inddrager bl.a. GO-principperne, ABC og Kropslig dannelse.

Konceptet er blevet testet i 12 foreninger med lidt over 60 unge og har vist sig at ramme spot on i forhold til at få flere kompetente unge til at tage trænergerningen på sig. Uddannelsesmaterialet kan nemt justeres, så andre idrætter også kan gøre brug af den.

Medlemsfremgang i fodbold og tennis

FODBOLD: DGI Fodbold oplevede en meget positiv udvikling i antal medlemmer i 2021, så fodbold nu er den største idræt i DGI med 265.000 medlemmer. Vi tror, at det er en kombination af flere faktorer, bl.a. at der fra alle lag i DGI Fodbold har været arbejdet målrettet på aktiv rekruttering af både spillere og frivillige. Ligeledes har det været en stor faktor, at fodbold var en af de første idrætter, som kunne genåbne efter corona-restriktionerne.

Her har man budt mange nye udøvere ind, som både trængte til aktivitet og fællesskab. Desuden har DGI Fodbold nogle attraktive produkter og gode tilbud for U5-U13, bl.a. med Mikrobanden, Minimagi og Børneopstart.

Det flotte arbejde skal forsættes fremadrettet, og derfor er der udarbejdet en spændende strategi for DGI Fodbold 2027, som bl.a. indeholder nye spændende tanker og produkter til idrætten fodbold.

TENNIS & PADEL: Medlemstallet i tennis og padel fortsatte de seneste års flotte fremgang i 2022.  Det tætte samarbejde mellem Dansk Tennis Forbund (DTF) og DGI Tennis og Padel giver synlige resultater, og der er god synergi mellem organisationerne og de to idrætter, eksempelvis når vi skal udvikle træneruddannelse eller aktiviteter ude i foreningerne. En del af fremgangen skyldes også de vækstaftaler, der er indgået mellem DGI/DTF og tennisklubberne, hvor konsulenterne i landsdelene afdækker klubbernes behov og udfordringer over en 3-årig periode i strukturerede foreningsudviklingsforløb.

Padelbaner skyder fortsat op i foreninger over alt i landet. Ikke mindst i tennisklubberne. Der har været tryk på træner-uddannelsens trin med mere end 450 kursister i årets løb, og i slutningen af 2022 bliver grunduddannelsens sidste trin, Padeltræner 4, udbudt. I forhold til kurser udgør Covid-19 ikke længere en barriere, da antal kursister er på højde med tidligere.

Digitale løsninger og forsigtig optimisme

FITNESS: Bevæg dig for livet – Fitness har det seneste år sat fuld fokus på nemme digitale løsninger. De 5 digitale ”Kom godt i gang-pakker” er tilsammen blevet downloadet over 800 gange og giver en nem intro til bestemte målgrupper eller træningstyper.

Derudover har året budt på mange online webinarer om alt fra opstart af fitnessaktiviteter for nye målgrupper, lån og rådgivning omkring opstart af nye fitness foreninger, og fundraising med i alt 236 frivillige foreningsfolk.

Vi oplever en forsigtig optimisme i foreningerne og en motivation til at tiltrække nogle af de mistede medlemmer fra corona. Foreningerne er omstillingsparate og klar til at tænke ud af boksen for at tiltrække både medlemmer og frivillige.

Corona-følger og fælles trænerindsatser

ESPORT: 2022 var et år, hvor følgevirkningerne af nedlukningen for alvor viste sig – med foreninger, der har haft svære opstartsvilkår efter nedlukningen. Vi ser dog aktiviteterne blomstre igen – og kigger frem mod et travlt 2023 med masser af foreningsesport.

En ny 2-års strategi for DGI Esport er vedtaget – og de første to indsatser er allerede i fuld gang: En ny fælles breddetræneruddannelse i esport og ny struktur på turneringer, hvor lokale opgør og det fysiske møde er i fokus.

Esport har fortsat politisk bevågenhed, og DGI indtager en vigtig rolle i debatten med fokus på sunde værdier i en digital ungdomskultur, der påvirker de fleste børn, unge og forældre. I 2023 kommer DGI Esport til at inspirere resten af Europa med den danske foreningstilgang til esport. Sammen med ISCA og fire internationale organisationer blev et ambitiøst Erasmus+ projekt om ”Græsrods esport” godkendt.

BADMINTON: DGI badminton og Badminton Danmark har nu arbejdet sammen formelt siden 2015. Det betyder, der er en fælles politisk styregruppe, og administrativt er ”Team badminton” hele badmintonsportens Bredde og Udviklings afdeling.

Alle landsdelsforeningerne og Badminton Danmarks kredse indgår nu på den ene eller anden måde i dialog og samarbejde om at løfte badmintonsporten. Flere laver fælles indsatser; Badminton Midtjylland og de fem DGI-landsdelsforeninger, som dækker samme geografiske område, har lavet et fælles træneruddannelsestilbud til udvalgte klubber. Det har resulteret i, at 46 trænere er i gang med et forløb, hvor de kommer gennem hele basistræneruddannelsen samt får besøg og sparring i egen klub. Ud over fokus på trænerområdet, har vi sammen med foreningerne også haft stort fokus på at beholde og få flere frivillige.

Sjov med skytteterninger og bue og pil

SKYDNING: I 2022 har budt på en håndfuld nye tiltag i DGI Skydning. Til Landsstævnet kunne deltagere prøve kræfter med Combat Achery, en slags høvdingebold med bue og pil. Pilene har gummi-ender, så man ikke kommer til skade, til gengæld får man sved på panden og en masse at smile af. Aktiviteten var yderst velbesøgt under hele Landsstævnet.

I maj blev et hold nye terrænskydeledere uddannet for første gang i omtrent 10 år. I den forbindelse var kursusmaterialet blevet opdateret. Uddannelsen var en succes med positive tilbagemeldinger og med så høj efterspørgsel, at den afholdes igen i 2023.

Endelig er DGI Skytteterninger lanceret. Sættet består af et øvelseshæfte og fire terninger: En grøn (tekniske øvelser), blå (fysiske), gul (sjove) og rød (opvarmning). Terningerne bidrager til at understøtte den motiverende og sjove træningskultur i skytteforeningerne.

Combat Archery L2022.JPG

Tour-folkefest og fortsat gang i landet

CYKLING: I forbindelse med sommerens Tour de France start i Danmark har DGI været medarrangør af Tour de Storebælt, hvor mere end 16.000 cykelglade motionister forcerede Storebæltsbroen lørdag d. 11. juni. På bagkant at Touren har DGI iværksat Tour for Alle, hvor det er muligt at finde information om begynderhold, træningstider og andre aktiviteter i klubber eller organiserede cykelfællesskaber.

DGI gik også sammen med 34 offentlige og private aktører om en fælles deklaration for at styrke cykling i Danmark, hvilket beror på en række konkrete anbefalinger hertil.

Kampagnen KØR MED GO´ STIL er relanceret, så DGI nu cykler med GO´STIL i skoven, på gruset og på landevejen. Cykling har derudover tilpasset kurser og uddannelser, særligt indenfor mountainbike, så vi nu har en sammenhængende portefølje fra to basisuddannelser, Børnetræner & Klubtræner, til D-MTBing, som DGI har licensen til og som bygger på en international uddannelse og certificering.

LØB & GANG: I regi af Bevæg dig for livet – Løb og Gang er der indgået 12 nye partnerskabsaftaler, hvor kommuner, patientforeninger, frivillighedscentre og andre dedikerer sig til – i samarbejde med DGI og DGI's landsdelsforeninger – eksempelvis at uddanne gå-værter, som skaber lokale gåfællesskaber. Derudover er indsatsen med Lokaldysten opskaleret, så der nu laves lokale motions-dyster i 13 kommuner, i 85 lokalsamfund med 13.000 aktive borgere.

Vi har ligeledes fortsat vores gangkampagne WE WALK, hvor flere end 20.000 danskere har været på gåture arrangeret af lokale ildsjæle eller strandoprydningsture langs kysterne.

Royal Run blev igen afviklet i Pinsen, og over 91.000 danskere løb og gik med til den store folkefest den 6. juni. Op til løbet og bagefter blev der afviklet træningsforløb i knap 70 foreninger og flere end 30 ROYAL RUNNERS-fællesskaber samt afholdt flere end 300 Side Runs med i omegnen af 20.000 yderligere deltagere i institutioner, plejehjem, skoler mm.

Uddannelse og kommunalt samarbejde i højsædet

SVØMNING: Efter genåbningen har svømmeklubberne haft stort fokus på uddannelse af nye instruktører. Foreløbig i 2022 har 463 været afsted på Svømningens Grunduddannelse og 298 på Hjælpeinstruktøruddannelsen, som er DGI Svømnings og Dansk Svømmeunions fælles uddannelser.

12 vinterbaderforeninger er også blevet medlem af DGI i 2022, ligesom der er udviklet tre nye uddannelser hertil. Det har styrket grundlaget for samarbejdet med vinterbaderforeningerne at have flere produkter på hylden, tilpasset dem og deres behov.

I regi af Bevæg dig for livet-samarbejdet været fokus på at koble konkrete initiativer til visionskommuneaftaler og øvrige kommuneaftaler. Eksempelvis er et genoptræningshold under opstart i Aalborg Svømmeklub i samarbejde med Aalborg Kommune.

Der har også været en stigende efterspørgsel fra kommunerne på livsstilsforløbet YouTurn. Der er lagt arbejde i at opsætte og afvikle forløb i samarbejde mellem kommunale forvaltninger og lokale foreninger i 13 forskellige kommuner.

Landsdelsidrætter

Fyn er kommet på basketkortet

BASKETBALL: Fyn er fin og i fremgang, men der er fortsat et stort, uforløst potentiale for basketball på øen. Derfor er vi superglade for at have antændt en målrettet og fokuseret indsats på Fyn i et tæt samarbejde med Dansk Basketball Forbund, BørneBasketFonden og DGI Fyn. Indsatsen involverer en fuldtidsansat konsulent, som tænder basketballgløden hos børn og unge gennem åben skole-forløb. Ydermere opstartes der nye klubber, og der ydes hjælp til de eksisterende foreninger og ildsjæle.

Vi har verdens bedste idræt til at skabe succesoplevelser for børn og unge. Det forpligter! Derfor er vi stolte af, at vi indtil videre har givet 127 fripladser ud til børn og unge på en af de 108 camps, vi har haft i hele landet i 2022. Camps giver børn og unge en forsmag på foreningslivets magi, og de kan hjælpe til at finde motivation og bevægelsesglæde i en ny idræt.

Tilbage til sammenhold og fællesskab

BORDTENNIS: DGI Bordtennis har stor fokus på at skabe et givende netværk for begyndertrænere. Vi har ved hjælp at vores planlægningsredskab TrænerTavlen lykkedes med at gøre træningen mere genkendelig, inspirerende og motiverende. Der er nu over 100 begyndertrænere i Facebook-netværk, hvor DGI kan inspirere, lave samlinger mv., men der er også skabt et rum, hvor trænerne selv erfaringsudveksler og giver hinanden brugbar input og sparring.

Der er lavet flere indsatser i forhold til at få medlemmer i alle aldre tilbage til bordene. I uge 35 holdt 32 klubber åbent hus for børn og unge, og i uge 37 holdt 44 foreninger åbent hus for 60+. Det resulterede i gennemsnit i 9 besøgende pr. åbent hus-arrangement, og mens 1/3 af de unge tilkendegav, at de havde lyst til at fortsætte med bordtennis, var tallet over 2/3 for 60+.

bordtennis herre modtag

Hundesport afprøver nye kurser

HUNDESPORT: I 2022 har DGI Hundesport kørt grunduddannelsen for nye instruktører, hvilket der har været fin tilslutning til. Vi har derudover afprøvet nye kursusformater ”Godt i gang med Frisbee” og ”Wellness og let massage for hunde”, som har fået en blandet modtagelse.

Vi er i øjeblikket ved at nedsætte kompetencegrupper, der skal sætte fokus på synlighed, uddannelse og regelsæt i DGI Hundesport.

Nye medlemsforeninger i folden

ATLETIK: DGI Atletik har det forgangne år fået 2 store atletikklubber ind under vingerne, bl.a. via kommunesamarbejdet med hhv. Lyngby-Taarbæk Kommune og Tårnby Kommune. Det drejer sig om Trongårdens IF (Lyngby Atletik) og Amager Atletik Club. Begge klubber har bl.a. fået TrackFit på programmet.

Der har været fokus på DGI Landsmesterskaberne i Atletik, både indendørs, udendørs og for Masters. Stævnerne er forløbet rigtig godt og de deltagende klubber har været rigtig glade. Der deltog eksempelvis 6 klubber mere til LM Ude i 2022 i forhold til 2021.

DGI samarbejder stadig med Dansk Atletik, hvor primært TrackFit og Roster har fyldt meget. Derudover er der en god dialog om et samarbejde på uddannelser og kurser, som vi ser meget frem til får luft under vingerne.

Atletik LM i Vejen 2016

Et år med de unge dansere i tankerne

Dans Landsstævne 2022 3.jpg

DANS & MUSIK: Året startede godt ud med en stigning i medlemstallene for Dans & Musik, størst hos de mindste børn men også fremtrædende hos unge og seniorer. Generelt har året stået i foreningernes tegn, hvor der er foretaget ekstraordinært mange foreningsbesøg hos DGI’s danseforeninger, hvilket har givet mulighed for mere konkret arbejde med de problemstillinger, der opleves i foreningerne.

Med et fortsat stort indsatsområde for børn og unge er der i år blevet afholdt de første Juniordanseinstruktørkurser, som har fokus på at klæde unge instruktører og hjælpeinstruktører godt på til at gå i gang med trænergerningen.

Foråret og sommeren stod i Landsstævnets tegn, og med tætpakkede dansegulve var Dans & Musik godt repræsenteret, både med traditionelle danseformer som Folkedans og Folkemusik men også med det første landsdækkende hold i Linedance, moderne dans, hiphop og meget andet.

Nye kræfter i krocket og flere ældre i krolf

KROCKET: En ekstraordinær generalforsamling, seedning og DM-reglementer har været de helt store emner for DGI Krocket det seneste år. På en ekstraordinær generalforsamling i februar ønskede størstedelen af Idrætsledelsens medlemmer at træde ud, og nye kræfter kom til. Idrætsledelsens fokus har været at få indarbejdet ny seedningsstruktur, nye DM-reglementer mv.

Året har været præget af den store passion for krocket, som hersker i hele landet. Den har medvirket til debat og ændringer af reglementer. Året har også været præget af den store frivillighed, som er kendetegnende for krocket, blandt andet til årets tre Danmarksmesterskaber, som foregik i samarbejde med lokale foreninger, krocketudvalg og ildsjæle.

Derudover har Idrætsledelsen besluttet sig for at arbejde med en helt ny kursusstruktur, som skal være medvirkende til at rekruttere nye medlemmer samt fastholde og dygtiggøre eksisterende.

KROLF: I DGI Krolf er der stor fokus på at få flest muligt til at bevæge sig og være aktive. Og det går rigtig godt. Alene til de afholdte træf har der være flere end 3.000 deltagere i 2022. Aldersgruppen er i den højere ende – primært 70+’ere. En del er tidligere boldspillere og andre, der ikke længere kan deltage på tidligere aktivitetsniveau i deres ”gamle” idræt, men finder glæde ved krolf som foregår i et roligere tempo. Ud over træf er der med stor succes arrangeret krolfhøjskole i samarbejde med Rude Strands Højskole – en uge både forår og efterår. Begge fyldt op med de maksimale 70 deltagere.

Trods et par år med corona er der stadig fremgang i medlemsudviklingen på landsplan. Og der er stadig efterspørgsel på opstart af krolf og anlæggelse af nye baner rundt om i landet. I år flest på Sjælland men også nogle i Jylland. I løbet 2022 bliver der afholdt lokale netværksmøder i DGI Sydøstjylland, Vestjylland og Østjylland.

Børnene finder tilbage og kommuner er med

Floorball-Landsstævne-2015.jpg

FLOORBALL: I 2022 er DGI Floorball rykket tættere på kommunerne for at samarbejde om medlemsvækst i foreningerne. Det har resulteret i indsatser med skolesamarbejder, opstart af familieaktiviteter og brobygning mellem foreninger og sundheds-/plejecentre.

Efter Corona har foreningerne været optaget af at få både nye og gamle medlemmer tilbage i hallerne, og mange henvendelser har drejet sig om sparring og rådgivning omkring rekrutteringstiltag på børn- og ungesiden. Alt efter den enkelte forenings behov har udviklingsforløb, åbent hus-arrangementer, camps, indskolingsforløb resulteret i, at foreningerne ved sæsonstart melder om stigende interesse fra især nybegyndere.

I slutningen af året afvikles pigecamp med Floorball Danmark, det første af flere events for at skabe vækst på pigesiden.

Bowls bygger bro

BOWLS: 2022 har været et år i netværkets tegn. Idrætsledelsen har haft fokus på at opbygge netværksgrupper i alle landsdelsforeninger, som en del af projektet Tour de Bowls. Formålet har været at bygge bro mellem Idrætsledelsen og foreningerne, udbrede kendskabet til bowls, samt at skabe nogle lokale kompetencegrupper rundt i hele landet, som foreninger kunne søge hjælp fra. Stævnerne begynder at komme tilbage på før-corona-niveau, og bowls-spillet blomstrer op flere steder – særligt i forbindelse med Idræt om dagen.

Idrætsledelsen har også bygget bro internationalt, hvor DGI Bowls er en del af et Erasmus-Projekt. Det har til formål at udbrede kendskabet til spillet, og produktet bliver en håndbog, som skal hjælpe nye aktører i gang.

Ny formand og fokus på det strategiske

PETANQUE: Tilbage i februar 2022 blev suppleant Thomas Andersen valgt som formand for idrætsledelsen i petanque på landsplan, og i oktober blev han valgt som formand for det kommende år. Der er fokus på at gøre petanque mere strategisk, bl.a. i samarbejdet med DPF og andre mindre idrætter i DGI, samt et inspirationsoplæg omkring den gode velkomst i foreningerne.

Petanquesportens dag blev i år placeret i foråret, så der var bedre basis for at få medlemmer til at starte på en god lang udendørs sæson og med chance for, at vejret var fornuftigt på dagen. Landsstævnet 2022 var et stort fokus ved opstarten for den nye konsulent, men nu er fokus mere på at hjælpe foreningerne og komme godt ind i det administrative.

SUP og beachvolley med bred appel

KANO, KAJAK & SUP: Vandsport er et hit blandt danskerne. Fra 2020 til 2021 steg antallet af medlemmer med over 10 procent, så der nu er registreret 23.876 medlemmer inden for DGI Kano, kajak & SUP. Særligt SUP tegner sig for en eksplosiv vækst – her voksede medlemsskaren med næsten en tredjedel.

Den nye idrætsledelse for DGI Kano, kajak & SUP gør, hvad den kan for at udnytte momentum og få endnu flere med på bølgen. Siden idrætsledelsen blev valgt i efteråret 2021, har den lavet en helt ny strategi for idrætten under overskriften: ”Vi padler fremad i fællesskab”. Det har sat gang i udviklingen af flere uddannelses- og kursustilbud inden for SUP, og havkajakuddannelserne er også ved at blive nytænkt.

Vandsport er i en rivende udvikling i de her år, og nye bådtyper kommer nærmest til hvert år. På Landsstævnet, hvor mange hundrede landsstævnedeltagere var på vandet i kajak og SUP, var der for eksempel også mulighed for at prøve bådtypen surfski.

VOLLEYBALL: Slut november 2021 afviklede DGI Volleyball en succesfuld idrætskonference, hvor temaet om idrætsledelse i praksis var omdrejningspunktet for saglig og inspirerende debat og aktiviteter for deltagerne.

Corona drillede hen over jul og nytår, men ikke noget som fik medlemmerne i foreningerne til at miste energien. Landsmesterskaberne for ungdom blev godt nok aflyst, men ved forårets stævne for voksne, var antallet igen stærkt og glæden ved volleyball blev udstillet på bedste vis.

Som forårets og sommerens gode vejr indfandt sig, blev beachvolleybanerne igen genstand for aktivitet for såvel aktive volleyballspillere som for mange andre – en reminder om, at beachvolley appellerer til den brede målgruppe, hvilket også kunne ses ved sommerens L2022 i Svendborg. Efter sommerferien blev DGI Volleyball opgraderet fra én fuldtidskonsulent til to deltidskonsulenter, og der ses nu frem mod en tid med nye og spændende prioriteringer.

Flere ind i kampen

KAMPIDRÆT: DGI Kampidræt står stærkere er nogensinde før. Foreningerne tager i højere grad fat i os og flere foreninger melder sig ind. Med et større antal medlemsklubber har vi et bedre grundlag for det strategiske arbejde med kampidræt og i den sidste ende, målet om flere foreningsaktive danskere.

Vi har igennem to landsdækkende kampagner Kvindernes Kampidrætsdag og Kampsport for alle sat fokus på de kvaliteter der ved at dyrke kampidræt. Disse kampagner er afviklet i samarbejde med specialforbund samt foreningerne som har afholdt åbent hus i forbindelse med kampagnerne.

Det sidste år har der været øget fokus på samarbejdet mellem landsdelene og kampidræt, hvordan vi sammen spiller foreningerne stærkere. Foreningerne sætter stor pris på de lokale kompetencer og den idrætsfaglige sparring. Lokale netværksmøder, hvor idrætskonsulenten og en repræsentant fra landsdelen har deltaget, er afholdt i flere landsdele. Tilbagemeldingerne fra foreninger har været meget positive.

De centrale spillere

Frivillige er fortsat med i stort tal

Limen, der holder sammen på venskaber

ÅRETS TRÆNER: Baskettræneren Katrine Storm Piper fra Værløse Basketball Klub snakker ikke bare om klare værdier - hun lever dem. Det er værdier som pålidelighed, tryghed, stabilitet og engagement, som gør, at både børn og voksne trives, når hun er til stede. Da der var for mange børn på Katrines U5 og U7-baskethold, besluttede hun at starte et U3 hold - nogle af de små U3-spillere kan endnu ikke gå, men kommer alligevel til Katrines sjove træninger. Derudover træner Katrine også BasketFitness Damerne, hvor hun beskrives som "limen, der holder sammen på venskaber, fællestræning og sjove timer sammen". I år var der 236 indstillinger til Årets Træner. Med titlen følger 50.000 kroner, son kan bruges på nyt udstyr eller en oplevelse med foreningen.

Verdenshold, VoresPuls og Trænerguide

Verdenshold tog ambassadørrollen til nye højder

DGI VERDENSHOLDET: Verdensholdet startede året i Thailand, som også var sidste land på verdensturnéen. Herefter tog verdensholdsgymnasterne ambassadørrollen ved at bringe sig selv i spil via motiverende workshops med landsdelshold, med gymnaster rundt i landet samt børn og unge på skoler her i Danmark. I april og maj nåede mere end 40.000 at opleve det inkluderende show QUA, som blev vist 23 gange rundt i landet.

Efter en succesfuld dansk turné rejste holdet til Estland, Finland og Norge, for at udbrede kendskabet til foreningen som udgangspunkt for det aktive liv og fællesskabet. Holdet viste hvordan man gennem motivation, inspiration og gymnastik i verdensklasse kan styrke afsættet for en dynamisk og inkluderende idrætskultur. Det hele kulminerede ved Landsstævnet som også blev afslutning for holdet. Forberedelserne er nu i gang til det kommende hold, hvor lederteamet på 5 personer ansættes i indeværende år.

VoresPuls

VoresPuls grafik 21-22.png

Tæt på 5.000 øvelser…

TRÆNERGUIDEN: …fordelt på 22 forskellige idrætter og målgrupper er gratis tilgængelig for alle trænere og instruktører på Trænerguiden. Mange øvelser er – udover den gode inspiration – også bundet sammen med idrætternes forskellige koncepter og aktiviteter, som f.eks. fodboldskoler, håndbolds ”Happy” skadesforebyggende træning, Kids-volley, OCR (Ocean Rescue Camp), Forældre/barn-gymnastik og mange flere.

2022 har været et år i udviklingens tegn, hvor der har været stort fokus på at bygge en ny teknisk platform til den næste version af Trænerguiden, hvis lancering er lige på trapperne.

Kolofon

DGI's årsberetning 2022
DGI's årsmøde den 5. november 2022 i DGI-huset i Vejle

Redaktion:
Charlotte Bach Thomassen, DGI's landsformand
Jonas Vester, journalist
Kirsten Harkjær Larsen, journalist

Fotos:

Jacob Almtoft, Jens Astrup, Robert Bondo-Jensen, Steen Carlsen, Hjalte Gregersen, Lars Horn, Lars Holm, Styrketræning af DGI's strategiske muskel Kaldan, Bettina Illemann Larsen, Anna Dunø Madsen, Kian Mejdal, Bent Nielsen, Jeppe Bøje Nielsen, Bo Nymann, Esben Zøllner Olesen, Lasse Olsson, Roar Paaske, Nils Rosenvold, Lars Rønbøg, Palle Skov.