Frirum og fællesskab

Af Charlotte Bach Thomassen, formand for DGI.

De vigtige frivillige

Vores idrætsforeninger har brug for dygtige frivillige trænere og ledere, hvis de også fremadrettet skal være attraktive for både nuværende og potentielle medlemmer. Mange foreninger står med en oplevelse af at mangle frivillige efter corona-periodens nedlukninger. Der er også foreninger, der har fået flere frivillige, og vores data viser flere nuancer.

"Med Landsstævnet markerer vi fællesskaberne og styrken i at mødes på tværs af alder og geografi."

Charlotte Bach Thomassen ved åbningen af Landsstævnet den 30. juni 2022.

Vi kommer til at fokusere endnu mere på rekruttering og fortsat motivering af frivillige i de kommende år. Fordi vi altid skal gøre os umage i at udvikle foreninger og ledere til at engagere mennesker i forskellige livsfaser og fordi vores frivillige adfærd også påvirkes af hverdagslivet, som forandrer sig.

Et vigtigt skridt i at gøre det nemmere at være frivillig er den nye vejledning til banker om risikovurdering af foreninger. Den har vi arbejdet for intenst og længe, og vi håber, at mødet mellem frivillige foreninger og banker nu bliver nemmere og billigere.

Energipriser og bæredygtighed

Stigende energipriser har i 2022 påvirket mange, og det vil også påvirke idrætsfaciliteter og idrætsforeninger. Igen vil vi vise samfundssind og være kreative i besparelser, som betyder at det bliver koldere i hallen, lavere grader i svømmehallen og mindre lys på banerne. Samtidig er det nødvendigt, at vi også omstiller til grønnere løsninger. Arbejdet med bæredygtighed i foreninger er stadig højaktuelt.

Til sommerens fantastiske landsstævne i Svendborg var grønne og bæredygtige løsninger også i spil. Når tusinder af deltagere, gæster og beboere på Sydfyn dyrkede idræt, festede, spiste og boede sammen, gjorde det indtryk og satte aftryk i forhold til mange dimensioner af bæredygtighed – fra demokrati og dannelse til energiforbrug og affald. Det var magisk at mødes på tværs af idrætter i mere end 400 idrætsaktiviteter.

Velkommen i idrætsforeningerne

Kroppen har sit eget sprog og det bliver også taget i brug, når idrætsforeningerne byder varmt velkommen til ukrainske børn og deres familier.

Engagementet i at skabe stærke lokalsamfund er en uvurderlig markør i det danske civilsamfund. Det kræver et ekstra gear at bevæge sig ud af coronaskyggen og samtidigt byde nytilkomne velkommen. Det fremhæver frivillige idrætsforeningers positive betydning i et sundt samfund. Og det understreger fællesskabers betydning for et social og mentalt godt liv hos børn, unge og voksne.

Tilbage til årsberetningen >