Perspektiver på landsbyudvikling

I samarbejde med Realdania og Lokale- og Anlægsfonden har DGI understøttet etableringen af 24 landsbyklynger. Nu er der også sat perspektiv på udviklingen i landsbyerne.

LANDSBYUDVIKLING - FORTSAT. I perioden 2017-2019 er der gennemført 24 borgerundersøgelser i klyngerne med i alt mere end 21.000 besvarelser, som blandt andet belyser borgernes syn på deres lokalområde, deres motiver for at leve og bo der samt deres syn på fremtiden. Datamaterialet giver et væsentligt indblik i landdistrikterne.

Med projektet ”Perspektiver fra 24 landsbyklynger” formidles de indsamlede data og resultater for at inspirere til politiske handlinger såvel som til praktiske initiativer.

Formidlingen sker via rapporten ”Perspektiver fra 24 landsbyklynger”, 5 film, en kort folder og en række workshops om de centrale erfaringer.

”Perspektiver fra 24 Landsbyklynger” er støttet af Erhvervsministeriets Landdistriktspulje.

Både rapport og film kan ses via www.landsbyklynger.dk, hvor der også findes masser af artikler om udviklingen af landsbyklynger.