Den digitale foreningsstrategi
De to projekter Kommunikationshjælp og Fremtidens digitale forening får i efteråret 2020 selskab af to nye initiativer om digital foreningsadministration og frivillighed.
DEN DIGITALE FORENINGSSTRATEGI - FORTSAT. I 2020 har der i den digitale foreningsstrategi været fokus på 2 delprojekter:
Kommunikationshjælp har pga. Covid-19 ikke kunnet lanceres og markedsføres som planlagt. Den landsdækkende markedsføring skulle være startet i foråret 2020, men kunne først lanceres medio august. Den 1. oktober var der kommet 123 henvendelser fra foreninger til de 11 landsdelsforeninger, som deltager. Foreløbigt har det ført til 55 rådgivninger, 11 foreningers kommunikationsopgaver, 23 kommunikationskurser og også, at 6 nye foreninger har meldt sig ind i DGI.
Fremtidens digitale forening fungerer som et laboratorie, hvor DGI sammen med 14 foreninger afprøver og gør erfaringer med forskellige digitale løsninger. DGI’s landsdelsforeninger understøtter processen og leverer manpower og økonomi til digital udvikling i de 14 foreninger i projektet.
Fase 1 med 7 foreninger blev iværksat i foråret 2020. I første omgang forsinkede Covid-19 projekterne, men efterfølgende har Covid-19 tilsyneladende betydet, at foreningernes oplevede behov og ressourcer til de digitale projekter er større. Så trods forsinkelsen i foråret, er fase 2 og rekrutteringen af de næste 7 foreninger klar til at gå i gang i dette efterår, når erfaringer fra fase 1 er analyseret.
I efteråret 2020 igangsættes yderligere to delprojekter som en del af den digitale foreningsstrategi:
Foreningsadministration som understøtter foreningen i at bruge digitale hjælpemidler til administration. Det sker blandt andet ved at:
- Sikre foreningerne rabataftaler på administrative systemer og testkampagner
- Øge foreningernes kendskab til relevante digitale løsninger gennem webinarer og kurser
- Digital foreningsrådgivning
Frivillighed som skal gøre det lettere at rekruttere og fastholde frivillige med digitale foreningsværktøjer.
Udover de 4 delprojekter er der en række løbende indsatser om digitalisering i foreningerne.