Corona spændte ben for Krolf, Kroket og Bowls

DGI Krolf. Takket være aktive og energiske frivillige i landsdelsforeninger og landsledelsen har der for andet år i træk været en medlemsfremgang i DGI Krolf på over 14 procent. Noget af fremgangen kan også skyldes, at krolf er en oplagt aktivitet for seniorer og andre, der ikke længere kan deltage på tidligere aktivitetsniveau i andre boldspil.

Der anlægges flere baner rundt i landet og nye krolf-foreninger skyder frem, og DGI Krolf har i det seneste år indledt et godt samarbejde med Dansk Krolfunion.

I forhold til 2019 bærer aktivitetsniveauet i DGI Krolf i 2020 præg af corona-situationen. En del arrangementer som træf, turneringer og udflugter er blevet aflyst. Heldigvis kom der godt gang i aktiviteterne igen hen over sommeren, dog med færre deltagere end planlagt pga. corona-begrænsninger.

Der er fortsat fokus på at etablere arbejdsgrupper i flere landsdelsforeninger. Sammen med landsudvalget og den lokale seniorkonsulent kan arbejdsgrupperne have kontakt til foreninger, der har vil starte krolf, og som kan holde kurser, turneringer, stævner eller træf.

DGI Kroket. Coronavirus ramte landet, lige som kroketsæsonen skulle starte. Det betød, at stort set alle forårssæsonens stævner blev aflyst, og turneringerne blev udsat. Alligevel har alle landsdelsforeningerne formået at holde gang i aktiviteterne, og alle har gennemført en halv turnering, så der også traditionen tro kunne holdes DM.

Idrætsledelsen satte alle sejl ind på at gennemføre de tre DM’er, og de har ydet en kæmpe indsats for at få det til at lykkes. Det har krævet ekstra planlægning, men med hjælp fra mange frivillige og en stor indsats fra klubberne, er det lykkedes at holde nogle rigtig flotte DM’er med gode kampe, stor opbakning og godt humør.

Krocketsporten har på trods af årets udfordringer gennemført 90 arrangementer med over 3.700 deltagere. Der har været en stor vilje og gejst blandt spillerne til at få gang i aktiviteter på de grønne baner. Idrætsledelsen ønsker også at hjælpe foreninger, der vil sætte gang i spillet, og hjælper med råd og vejledning til opstart og udlån af gratis udstyr.

DGI Bowls nåede at holde fire stævner med cirka 300 deltagere, inden Danmark blev lukket ned på grund af corona, så der har været meget mindre aktivitet end planlagt. Efterårets kalender var ud over stævner fyldt med netværksmøder i hele landet, hvor tanken var at oprette netværksgrupper for at skabe og koordinere aktiviteter og hjælpe nye foreninger i gang med bowls.

Vi nåede at holde to af de planlagt møder, inden forsamlingsforbuddet atter satte en stopper for det. På begge møder blev der etableret en netværksgruppe, så det må betegnes som en succes og et udtryk for nødvendigheden af at etablere disse grupper til fremtidig aktivitetsskabelse.