Børn og unges lige adgang til foreningsidræt

I 2018 besluttede DGI's årsmøde at afsætte 70 mio. kr. til styrkelse af børn og unges lige adgang til foreningslivet. Frem til nu er der søsat 150 lokale initiativer.

LIGE ADGANG FORTSAT. Andre landsdelsforeninger har taget udgangspunkt i konkrete erfaringer med målgruppernes barrierer for foreningsdeltagelse for opbygning af indsatsen.

Nogle initiativer er godt i gang, mens corona-situationen har forsinket implementering af flere indsatser. Blandt andet via en intensiveret erfarings- og vidensudveksling på tværs af landsdelsforeninger er det ønsket at imødekomme denne udfordring, således at børn og unge har forsat og tiltagende gavn af foreningslivets fællesskaber. En igangværende erhvervs-ph.d. skal blandt andet bidrage hertil.

Børn og unges lige adgang til foreningslivet taler ind i en afgørende samfundsmæssig dagsorden og er et afgørende greb for DGI til at markere idrætsfællesskabernes enorme betydning for børn og unges fritidsliv omkring bevægelse, fællesskab og trivsel.