Vær med i Danmarks Motionsuge og byd nye velkommen i foreningen

I uge 41 er det Danmarks Motionsuge. Så hold åbent hus, tilbyd gratis prøvetræning eller arranger noget helt tredje, der inviterer nye med i foreningen.

Fitness, familietons eller floorball - idrætsforeningerne kan åbne dørene for alle typer aktiviteter i Danmarks Motionsuge. Foto: Marie-Louise Baes (arkiv)

Danmarks Motionsuge i uge 41 (9.-15. oktober 2023) er en god anledning til, at idrætsforeninger og andre på en nem måde kan vise lokalområdet, hvad der er af spændende tilbud.

Og DGI opfordrer alle foreninger, der er interesserede, til at slå dørene op, holde åbent hus, tilbyde en gratis prøvetræning. Eller noget andet, der viser alt det, idrætsforeningen har at byde på.

Aktiviteter under Skydesportens Dag, WeWalk og Kampsport For Alle indgår også i Danmarks Motionsuge.

Sådan kommer I med i Danmarks Motionsuge

Skal din forening eller dit idrætstilbud være med i Danmarks Motionsuge? Så er det nu, at I skal tilmelde jeres arrangement

Alle arrangementer – små som store – kan komme med i kalenderen.

Hent en gratis guide til at afvikle et godt arrangement her Bag guiden står Bevæg dig for livet-samarbejdet mellem DGI og DIF.

Nemt for idrætsforeningerne

Bag Danmarks Motionsuge står DGI og fire andre idrætsorganisationer, der gennem hele uge 41 sætter fokus på idræt og bevægelse.

Og Danmarks Motionsuge skal være en bevægelsesfest, hvor klubber, kommuner, organisationer og foreninger og private arrangører åbner dørene og inviterer danskerne til at prøve noget nyt – helt gratis.

”For idrætsforeninger skal det være meningsfuldt, nemt og ligetil at være med i Danmarks Motionsuge. Vi håber, det giver folk og foreninger gode oplevelser med idræt og bevægelse og forhåbentlig kan det også give nye medlemmer,” siger Sine Hulegaard, der er konsulent i DGI og arbejder med Danmarks Motionsuge.

Flere skal med og mærke fællesskabet

Målet med Danmarks Motionsuge er også at give alle danskere mulighed for at opleve alle de former for bevægelse, de ikke har prøvet før, og at de mærker det fællesskab, som idrætsforeningerne byder på.

Se listen over arrangementer og tilbud, du kan deltage i

Sine Hulegaard slår fast, at det ikke handler om, at idrætsforeningen skal finde på noget stort og banebrydende, men derimod om at man er klar til at åbne dørene og gør opmærksom på sine tilbud.

”Arrangementet kan være et enkelt hold, hvor der er åben træning. Eller foreningen kan holde åbent hus med forskellige kom og vær med-aktiviteter. Eller foreningen kan stå for en event målrettet børnefamilier. Helt grundlæggende handler det om, at vi med Danmarks Motionsuge vil understøtte foreningerne i at få flere med,” siger Sine Hulegaard.

Om Danmarks Motionsuge

Bag Danmarks Motionsuge står DGI og en række andre idrætsorganisationer: DIF, Dansk Firmaidræt, Dansk Skoleidræt og den internationale breddeidrætsorganisation ISCA. Og missionen er at inspirere danskere til at bevæge sig sammen og hver for sig.

Danmarks Motionsuge fandt sted for første gang i 2021, hvor det var var en del af projektet Sammen i Bevægelse. Det var så stor en succes, at parterne valgte at fortsætte samarbejdet i de kommende 3 år.