Skytteforeninger får nyt værktøj til at højne sikkerheden endnu mere

Et nyt såkaldt sikkerhedshjul fra DGI skal hjælpe skytteforeninger til at sætte yderligere fokus på sikkerhed.

Skytteforeninger og skytter tager sikkerhed meget alvorligt. Og det nye sikkerhedshjul et konkret værktøj, der hjælper skytteforeninger med, hvad de skal være opmærksomme på for at overholde love og regler og generelt højne sikkerheden i foreningen.

Tjek det ud: Sikkerhedshjulet i skydning

Sikkerhedshjulet er en vejledning til skytteforeninger og skytter om ansvar og pligter i forhold til at sikre en sikker skydesport.

”Sikkerhedshjulet giver et godt overblik for skytteforeninger i forhold til ansvar og pligter for at sikre en sikker skydesport. Og jeg ser med stor tilfredshed på, at vi nu har et værktøj, foreningerne kan bruge, så der løbende er endnu mere fokus på sikkerhed. Det er vigtigt, så vi kan dyrke vores idræt på den lovmæssige og forsvarlige måde,” siger Preben Duus Hermansen, der er formand for DGI Skydning.

Sikkerhedshjulet er udarbejdet af DGI i samarbejde med Dansk Skytte Union (Skydesport Danmark), og Politiets Efterretningstjeneste, PET, har understøttet arbejdet.

”Det er vigtigt, at skydesporten i Danmark kan fortsætte deres arbejde og foreningsliv under sikre og betryggende rammer. Derfor har PET bistået i forbindelse med arbejdet med at højne sikkerheden, og vi hilser initiativet fra DGI Skydning og fra skydesportens andre organisationer velkommen,” siger afdelingschef i PET Uffe Uldall.

12 underemner i sikkerhedshjulet

Sikkerhedshjulet er delt ind i 12 underemner. De emner, der er markeret med grønt, handler om lovgivning, blandt andet vedrørende nye medlemmer, våben- og ammunitionsopbevaring og sikkerhedsbestemmelser. Dertil kommer emner med gult og rødt, som handler om særlig opmærksomhed og krisehåndtering.

Emnerne bliver løbende opdateret med nyeste viden og lovgivning.

Sikkerhedshjulet kan bruges, når DGI har foreningsbesøg og rådgiver foreninger, og når DGI holder fælles foreningsmøder og opdaterer foreninger på sikkerhedsområdet – ligesom foreningen selv kan gennemgå sikkerhedshjulet.

Skytteforeninger er optaget af sikkerhed

Formanden for DGI Skydning fremhæver, at skytteforeningerne er meget optaget af sikkerhed.

”Med sikkerhedshjulet har vi fået et værktøj, der gør det nemmere for foreningerne at arbejde med sikkerhed, og det er emne, alle er meget optaget af. Samtidig er sikkerhedshjulet med til at sikre, at uanset om der kommer nye folk i bestyrelsen eller nye skytter, så kan de nemt få et overblik over love, regler og opmærksomhedspunkter,” siger Preben Duus Hermansen.

Han hæfter sig også ved, at der er en QR-kode, der fører hen til sikkerhedshjulet.

”Det er rigtig smart, at man kan scanne QR-koden på telefonen og derved se, hvordan vi arbejder i foreningen med sikkerhed,” siger Preben Duus Hermansen.

Fakta om sikkerhedshjulet:

• DGI har udarbejdet sikkerhedshjulet. Dansk Skytte Union (Skydesport Danmark) har været med i arbejdsgruppen.
  • DGI, Dansk Skytte Union (Skydesport Danmark), Danmarks Jægerforbund og Dansk Firmaidræt er i dialog om et fælles samarbejde om sikkerhed.