Nytænkende aktiviteter i 7 breddeidrætskommuner

7 kommuner har gjort en ekstraordinær indsats for at gøre borgerne mere aktive på nye måder.

At gøre flere borgere aktive via nye og kreative tilbud - det har været det primære mål for Breddeidrætskommunerne. Idrætsforeninger har indgået i en række af projekterne. Foto: Ajs Nielsen (arkiv)

En Dirt Jump Cykelpark med forskellige baner. Særlige tilbud til børn med ADHD. Motion i arbejdstiden. Og pulsen op i patientforeninger.

7 kommuner har i 2014-2016 været såkaldte Breddeidrætskommuner, og listen over de projekter, der er sat i gang, er særdeles lang. Og særdeles varieret.

Den 19. april kan du blive inspireret af de mange projekter og få indblik, hvad der har været en succes, og hvor der har været udfordringer, når der er Breddeidrætskonference på Dokk1 i Aarhus. Her kan du også høre om kommunernes erfaringer og om samarbejdet med idrætsforeninger undervejs.

Særlige tilbud til børn med ADHD

I breddeidrætskommunen Aabenraa har 8 idrætsforeninger f.eks. haft særlige tilbud til børn med ADHD. DGI Sønderjylland har været involveret i projektet, der har haft navnet Ta´ chancen, og målet har været at gøre foreningsuvante børn mere aktive.

”Vi kan se, at børn med særlige udfordringer får gode oplevelser, når de sluses ind i idrætsforeninger. Udfordringen er, at det efterfølgende er svært at integrere dem på andre hold” siger Janne Bonde, der er foreningskonsulent i DGI Sønderjylland.

Det har også været en udfordring at få børn med ADHD til at komme i idrætsforeningerne. 2 foreninger havde således tilbud, som måtte opgives på grund af manglende børn.

7 breddeidrætskommuner har tænkt nyt

Det er Aabenraa, Aarhus, Gribskov, Høje-Taastrup, Mariagerfjord, Roskilde og Thisted Kommune, der har været breddeidrætskommuner. Alle steder er der tænkt nyt og udviklet nye tilbud, der kan få flere til at dyrke motion og idræt.

Målet med Breddeidrætskommunerne har også været, at projekterne skulle inspirere og give idéer til landets andre kommuner. Og til de idrætsforeninger, der er med på at tænke i nye målgrupper og nye aktiviteter.

Det er Kulturministeriet og Nordea-fonden, der har stået bag breddeidrætskommunerne og initiativet ”Idræt for alle.”