Ny politisk sæson med fokus på Folkeskolen

”Lad os få endnu flere skoler, hvor legen fylder, og hvor børnene er ude,” lød det fra statsministeren i åbningstalen i Folketinget. DGI er klar til at tage fat, for Den Åbne Skole skal styrkes markant, der skal mere bevægelse i de boglige fag og vi er enige i, at idrætsfaget skal være mindre teoretisk. KL og Danske Skoleelever kommenterer.

For DGI er spørgsmålet ikke, om bevægelse i skolens hverdag skal styrkes, men hvordan. Foto: Simon Jeppesen (arkiv)

Der er omkring 500.000 elever i den danske folkeskole. Elever med forskellige sociale og kulturelle baggrunde, og hvor det både kan være fodbold, rollespil, skærmtid eller ensomhed, der fylder i fritiden.

Derfor er skolen, også for DGI, afgørende for, at børn er fysisk aktive og oplever glæden ved bevægelse og fællesskab, hvilket kan give forudsætningerne for et aktivt forenings- og fritidsliv. 

Statsminister Mette Frederiksen fokuserede på folkeskolen i sin åbningstale til Folketinget 3. oktober. 

"Lad os få endnu flere skoler, hvor legen igen fylder, hvor børnene er ude. Det her er nok den billigste og i øvrigt klogeste måde at skabe mere trivsel blandt børn og unge," lød det fra Folketingets talerstol, hvor statsministeren også fremhævede på, at mere praktisk indhold i folkeskolen vil gavne alle elever, ligesom der skal være færre mål. F.eks. er der i dag hele 250 mål i idrætsfaget, hvilket er med til at gøre idræt til et teoretisk fag. 

Det bakker DGI's formand Charlotte Bach Thomassen op om.

"Jeg er helt enig med Statsministeren, når hun i åbningstalen lægger op til et opgør med en for teoretisk skole – også i idrætsfaget. Eleverne lærer med kroppen og mere bevægelse i skoledagen give en bedre og praktisk skoledag med mere trivsel og selvværd. Det ser vi frem til at drøfte med regeringen," siger Charlotte Bach Thomassen. 

DGI har løbende dialog med ministre og politikere om folkeskolen, åben skole og hvordan vi kan styrke børn og unges trivsel. Og vi har bedt to af skolens nøgleaktører Kommunernes Landsforening og Danske Skoleelever om selv at sætte ord på, hvad de mener om bevægelse og idræt i skolen.

DGI har over for politikerne peget på:

  • At Den Åbne Skole skal styrkes markant, hvor eleverne i undervisningen arbejder med fagene tæt på verdenen omkring skolen – idrætsforeninger, kulturtilbud eller lokale arbejdspladser
  • Mere bevægelse skal ind i alle fag, også de boglige fag, for at styrke læring og trivsel. Det skal ske med lokal frihed til skolerne og med ressourcer og rammer til det.
  • Valgfag for 7. til 9. klasse skal udvides, så der bliver mulighed for valgfag i demokrati, frivillighed og foreningsdeltagelse, f.eks. med træneruddannelser.

Skolen skal være mere praktisk

Politikerne på Christiansborg skal den kommende tid igen forhandle rammerne for folkeskolen. Der varmes op til mere lokal frihed til skolerne, deres ledelse og lærere, men også bedre rammer for en mere varieret og praktisk hverdag.

Også børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye har sagt, at skolen skal være mere praktisk. Til Politiken har ministeren sagt, at skolen har ” mistet balancen mellem teori og praksis, og dannelsesidealet er blevet for snæver”.

For DGI er spørgsmålet ikke om bevægelse i skolens hverdag skal styrkes, men hvordan. Mere bevægelse er en vej til en mere varieret skoledag og trivsel, hvor der også bygges flere broer til foreningslivet. Men vejen er ikke flere idrætstimer eller et fast krav om 45 minutter.

For få elever bevæger sig i løbet af skoledagen

I foråret vakte det opsigt, da Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, kortlagde elevernes hverdag og forholdet mellem en boglig og praksisnær skoledag. Særligt i udskolingen halter det med at gøre hverdagen både mere praksisnær og varieret.

Heller ikke lovgivningens krav om 45 minutters bevægelse hver skoledag er en realitet trods gode intentioner. En undersøgelse fra SDU i 2020 med bidrag fra over 4.000 elever viste, at kun halvdelen af eleverne oplevede 45 minutters motion på en almindelig skoledag.

DGI: Mere bevægelse ind i fagene

Statslig styring med krav om 45 minutters bevægelse har vist sig ikke at få alle med, hverken skoler eller elever. Et krav fra Christiansborg om flere idrætstimer vil næppe medføre variation i dagligdagen og en glæde ved bevægelse videre i livet.

DGI anbefaler ikke flere idrætstimer i folkeskolen, bl.a. for det er tvivlsomt, om det motiverer flere børn til et aktivt fritidsliv. Ligesom det er tvivlsomt, om karakterer i idræt fremmer lysten, motivation og glæden ved at være aktiv.

I stedet peger DGI på en anden politisk vej, nemlig mere bevægelse ind i forskellige fag, og hvor der er mere frihed lokalt i forhold til at tilrettelægge undervisningen. Samtidig skal der være et langt større samspil med omverdenen gennem Åben Skole.

Idrætsforeninger er klar

En DGI-undersøgelse har vist, at 81 % af børneforældre mener, at det er vigtigt, at deres børn bevæger sig i skoletiden, og 75 % mener, at en varieret skoledag er vigtig. Samtidig mener 81 %, at det er vigtigt, at skolen arbejder tæt sammen med lokale idrætsforeninger.

Læs også: Børneforældre: En varieret skoledag er vigtig

Og mange idrætsforeninger er klar til mere samarbejde mere med skolerne. I en undersøgelse fra 2021 blandt et repræsentativt udsnit af idrætsforeningerne i DGI, svarede 55 procent, at de gerne vil samarbejde om Åben Skole.  

KL og Danske Skoleelever

I Kommunernes Landsforening, KL, peger kontorchef Peter Pannula Toft på, at børn og unge skal møde mere varieret og motiverende undervisning i folkeskolen.

”Det betyder både mere bevægelse i fagene og mere undervisning ude af klasseværelserne. Det betyder også, at eleverne skal arbejde mere med virkelighedsnære emner og opgaver – det kan fx være i samarbejde med lokale virksomheder, foreninger eller plejehjemmet rundt om hjørnet. Det kan vi bl.a. støtte op om ved at ændre læreplanerne for fagene, så lærerne får bedre muligheder for at gribe emner og metoder, som vækker elevernes nysgerrighed og motivation,” siger Peter Pannula Toft.

Laura Drachmann Poulsen er formand for Danske Skoleelever. Hun slår fast, at rigtig mange elever oplever, at skoledagen er svær at komme igennem.

”Vi sidder stille i mange timer i streg uden at bringe os selv eller vores krop i spil. Det er udfordrende for vores motivation, vores indlæring og vores sundhed. Derfor skal vi selvfølgelig op ad stolen, ud på nogle virksomheder og ind i nogle fede aktive fællesskaber,” siger Laura Drachmann Poulsen.