Mindeord om Niels Dalgaard

Niels Dalgaard var blandt andet leder af DGI's Landsstævne i 1994, leder af DGI's første Verdenshold og direktør i DGI-byen. Nu er han død, 73 år gammel.

Niels Dalgaard fotograferet i 1996. Foto: Niels Nyholm (arkiv)

Mindeord af Jens Sejer Andersen, tidligere redaktør i DGI og nu international chef i Play the Game:

En af dansk idræts mest sprudlende igangsættere, tidligere direktør i DGI-byen Niels Dalgaard, er død i sin fødeby Juelsminde efter længere tids sygdom, 73 år.

Der manglede ikke betænkelige miner hverken i hovedstaden eller i dansk foreningsliv, da den folkelige idræts hovedorganisation Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger i 1997 opførte et idrætscenter med hotel som nabo til Københavns Hovedbanegård. Hvordan skulle den traditionelle foreningskultur dog kunne plantes om til en storby med dens sociale udfordringer og alskens fristelser?

Med sin evne til at skabe tillid til sin person og begejstring omkring sine visioner fik Niels Dalgaard som direktør snart bygget bro mellem de skeptiske foreningsledere og den brogede beboerskare på Vesterbro. I dag står DGI-byen med sine mangfoldige funktioner som et monument over Niels Dalsgaards utrættelige indsats for at udvikle nye tilbud, der passede til storbyens målgrupper.

Niels Dalsgaards talent for at skabe brugbare netværk kom til udtryk, da han fik forelagt idéen til Vandkulturhuset. Kun et par år efter DGI-byens åbning kunne dette markante nybrud i dansk svømmehalsbyggeri føjes til idrætsanlægget med støtte fra Københavns Kommune og Lokale- og Anlægsfonden. Og endnu nogle år senere kom et nyt konferencecenter.

Direktørjobbet i DGI-byen var ikke Niels Dalsgaards første rolle som frontløber i foreningslivet. Som leder af DGI’s Landsstævne 1994 i Svendborg var han med til at modernisere denne århundredgamle idrætsfest i en grad, så deltagertallet sprængte alle rammer. Også her var der brug en mand der med kort varsel kunne trække i alle tråde, så de 42.000 aktive gæster fik den fantastiske oplevelse, de var kommet efter.

Knap var lysene i Svendborg slukket, før Niels Dalsgaard endnu engang blev sat i spidsen for en nyskabelse, da DGI’s første Verdenshold i gymnastik skulle rejse verden rundt med opvisninger og workshops. Her kunne han trække på egne erfaringer som elitegymnast på Flensted-Jensens legendariske Danish Gym Team, og hans evne til at tænke kreativt og vække tillid blandt de mange nye kontakter i udlandet var afgørende for, at Verdensholdets første turné ikke også blev den sidste.

Den formelle del af Niels Dalsgaards kvalifikationer skyldes lærerseminariet i Herning, men det var hans ophold som ung mand på Gymnastikhøjskolen i Ollerup i de tidlige 1970’ere, der definerede hans livsbane. Han blev senere lærer samme sted og valgt til fremtrædende idrætslederposter i det sydfynske.

Økonomi, administration og lange diskussionsmøder var ofte nødvendige onder, når Niels Dalgaard skulle gennemføre sine mange, vildtflyvende forslag, og det var ikke alle idéer som nåede frem til sikker landing. Men hans fokus på at skabe aktiviteter og rammer, hvor mennesker kunne trives og komme til udfoldelse, kendetegnede al hans virke og har efterladt sig tydelige spor.

Hans gæstfrihed var uden sidestykke, og det var ham en inderlig fornøjelse at byde mennesker af alle slags, kendte som ukendte, personligt velkommen i DGI-byen. Denne imødekommenhed nød tusinder af mennesker godt af gennem årene.

En særlig omtale fik de Venstre-folk, som i nogle år mødtes i en uformel badeklub under Niels Dalgaards vinger, hvor de fik ry for at udveksle idéer som var mere liberale end daværende statsminister Anders Fogh Rasmussen var tryg ved.

Finanskrisen var hård ved både DGI-byen og Niels Dalsgaard personligt, og han måtte forlade direktørposten i 2010. Herefter arbejdede han i en årrække for Liberal Alliance og som freelance konsulent.

Livet igennem beholdt Niels Dalsgaard den fædrene gård i Klakring ved Juelsminde som sit ankerpunkt og samlingssted for et enormt og vidtforgrenet netværk af venner og bekendte fra idræt og politik.

Vi, der kendte ham, vil savne hans generøse tilgang til samvær, samtale og fest.

Dansk foreningsidræt må nu undvære en af sine mest entusiastiske, markante og idérige personligheder.

Niels Dalsgaard begraves fra Klakring Kirke fredag den 12. maj 2023 kl. 13. Æret være hans minde.