Klubliv Danmark kan gøre en kæmpe forskel

Klubliv Danmark er af de største projekter nogensinde i forhold til at støtte det lokale foreningsliv. Sådan lød det fra DGI’s formand Søren Møller, da han i sin mundtlige beretning på DGI’s årsmøde den 8. november fortalte om det nye tiltag.

DGI har trukket sig fra KlubLiv Danmark

Opdatering: DGI har i januar 2016 besluttet at trække sig fra KlubLiv Danmark. Bestyrelsen for KlubLiv Danmark har derfor besluttet, at foreningen KlubLiv Danmark stopper indsamlingsvirksomheden pr. 17. januar 2016.

Klubliv Danmark har som formål at forbedre klublivet og de økonomiske vilkår i foreningerne. Og det skal ske via såkaldte mikrosponsorater.

"Det bliver rigtig stort. Vi har analyser, der viser, at det her kan give en halv milliard om året til det lokale foreningsliv."

Det sagde Søren Møller i sin beretning på DGI’s årsmøde den 8. november, hvor Klubliv Danmark for første gang blev præsenteret.

En afgørende finansieringsform

Når Klubliv Danmark går i luften kan forretninger og butikker tilmelde sig Klubliv Danmark og give en del af omsætningen til lokale formål.

F.eks. kan butikken give en procentdel af omsætningen, et fast beløb pr Dankort-transaktion, eller butikken kan oprunde det beløb, man har købt for.

Kunden melder så sit Dankort til Klubliv Danmark og vælger op til tre foreninger, som pengene skal gå til.

Med Klubliv Danmark kan lokale forretningsdrivende vise et lokalt medansvar, og danskerne kan på en nem måde støtte lokale foreninger.

"Det her kan blive en meget afgørende finansieringsform for det lokale foreningsliv. Det er en moderne og smart måde at gøre det, vi kender, og vi har meget store forventninger til Klubliv Danmark," sagde Søren Møller.

Arbejdet med at få Klubliv Danmark i gang som en ny forening i DGI-regi har stået på i 4 år. Ikke kun DGI-foreninger kan blive en del af Klubliv Danmark, men også spejdere, idrætsklubber og andre.

Et kæmpestort potentiale

Søren Møller slog fast, at det kræver en stor fælles indsats at trække Klubliv Danmark i gang.

Derfor er der planer om en særlige strategikampagne for Klubliv Danmark i foråret 2015.

"Vi har brug for, at en halv million mennesker i foreningslivet begynder at melde sig til. Vi har brug for at alle i foråret laver et kæmpetræk for at få det her til at slå igennem. Til gengæld tror vi på, at det her er en kæmpestor mulighed for at gøre en forskel, og Klubliv Danmark har et kæmpe potentiale," sagde Søren Møller.

Og så opfordrede han årsmøde-deltagerne til at række en hånd ind under deres stolesæder. Her var der et lille Dankort-lignende visitkort, så alle kunne huske på Klubliv Danmark indtil de lanceres til foråret.