Gratis gadeidræt gør unge mere aktive

DGI og Coca-Cola Danmark sparker nu gang i dette års HappyMoves med gratis aktiviteter for unge i syv byer.

Sved på panden, smil på læben og DJs med de bedste rytmer. Igen i år kan unge få glæde af gratis træning med dygtige instruktører, når HappyMoves omdanner danske byrum til udendørs aktivitetszoner med sjove idrætsaktiviteter og god stemning.

Lørdag den 29. april inviterer DGI og læskedrikproducenten Coca-Cola til sæsonstart på årets HappyMoves, der har til formål at gøre unge mere aktive.

De to samarbejdspartnere ønsker at give konkrete modspil til den tendens, at danskerne motionerer mindre og mindre i overgangen fra ung til voksen.

HappyMoves skal give nye positive oplevelser med idræt

HappyMoves har vist sig at være en succes med flere tusinde deltagere hvert år, som har udfordret sig selv og hinanden med streetbasket, slackline bumper ball og stangtennis.

Hos DGI glæder man sig over den store opbakning, og man ser frem til årets HappyMoves – det største nogensinde med aktiviteter i syv byer.

”DGI har et klart mål om at give flere lyst til at dyrke idræt. Med HappyMoves kan vi give de unge en ny positiv oplevelse med idræt, motion og fællesskab – og det er skønt at opleve, at de unge har taget så godt imod initiativet. Det er netop derfor, at vi igen i år udvider, så endnu flere unge kan deltage,” siger Søren Møller, formand for DGI.

Det skal være sjovt og motiverende

DGI og Coca-Cola Danmark supplerer hinanden godt i forhold til målgruppen. DGI har en stærk og vidt forgrenet ekspertise inden for idræt samt en stærk lokal tilstedeværelse i alle dele af Danmark, mens Coca-Cola har en unik placering i unges bevidsthed og er en integreret del af den danske ungdomskultur.

Hos Coca-Cola Danmark glæder man sig over at have fundet opskriften på et koncept, der bringer aktivitet ind i virksomhedens kernebegreb: happiness.

”Coca-Cola har på globalt plan fokus på at fremme en balanceret livsstil. Med HappyMoves har vi i samarbejde med DGI skabt et koncept, der er i øjenhøjde med de unge og passer til deres hverdag og behov. Man kan sige, at Coca-Cola står for happiness, mens DGI står for bevægelse – og det er lige præcis, hvad der skal til for at gøre flere unge aktive. Det skal være sjovt og motiverende,” siger Charlotte van Burleigh, Country Manager for Coca-Cola Danmark, der selv har oplevet de unge i aktion ved flere events.

Roskilde er ny by for HappyMoves

HappyMoves afvikles sammen med DGI’s landsdelsforeninger, og udbuddet af aktiviteter i HappyMoves planlægges af såkaldte ’HappyMoves-agenter’, der er frivillige unge fra lokalmiljøet. Det sikrer, at aktiviteterne foregår i øjenhøjde med de unge. Anderledes og alternativ bevægelse er vigtig i HappyMoves.

I år kan unge deltage i HappyMoves i Aalborg, Aarhus, Holstebro, Horsens, Odense, København samt – som noget helt nyt – Roskilde.

Dette års HappyMoves begynder lørdag den 29. april med et særligt stort event i hver af de syv deltagende byer, og herefter foregår HappyMoves en gang om ugen. Der kommer til at være 24 events i hver by.

HappyMoves er primært målrettet 16-21 årige, men de 21-29 årige er også mere end velkomne. I år forventes omkring 13.000 unge at deltage.

Mød HappyMoves:

• Aalborg, Havnefronten, torsdage kl. 17.00-19.00