Frivillighed i et vadested

Der er brug for alle, der vil være frivillige i DGI, men funktioner og kommunikation skal nytænkes.

Lasse Nielsen, DGI Storkøbenhavn, føler at beslutninger presses ned over hovedet på frivillige, der har ressourcer til og interesse i at give deres besyv med. Foto: Jens Astrup

”Søren siger, at vi har brug for andre frivillige i DGI. Vi har brug for alle frivillige i DGI. Kan man ikke få indflydelse i DGI, kan man gå andre steder hen. Vi har hidtil været dygtige til at rekruttere, fordi man har kunnet få indflydelse,” sagde Lars Engeborg, formand for DGI Midtjylland, i en kommentar til formandens beretning ved DGI’s årsmøde den 7. november 2015.

Frustrerede frivillige

Anledningen til Lars Engeborgs indlæg var, at Søren Møller, formand for DGI, i sin beretning talte om frustrerede frivillige i DGI og om en nytænkning af roller og opgavevaretagelse. I beretningen sagde formanden blandt andet:

”Vi er i et vadested. Vi har brug for gode bestyrelser, og det er fedt at sige, at vi har rigtig gode bestyrelse.”

Det kunne Søren Møller sige, fordi han og administrerende direktør, Søren Brixen netop har afsluttet en besøgsrunde til landsdelsforeningernes bestyrelser, og derfor kunne formanden sætte en tyk streg under, at DGI har brug for en folkevalgt ledelse. Men DGI har også brug for ambassadører, arrangementsfrivillige og i de prioriterede idrætter har DGI  brug for ledelse:

”Det kan være både frivillige og ansatte, som skal kunne indgå i styregrupper for visionsidrætter,” sagde Søren Møller i beretningen.

Vigtig balance

Lars Engeborg fra Midtjylland kommenterede også på balancen mellem frivillige og ansatte:

”Jeg husker tallet 488 ansatte i DGI, og der er mange flere frivillige. Vi skal gøre, hvad vi kan for at holde på dem. Det bliver en kunst at bevare de frivillige, samtidig med at vi har mange ansatte.” Lars Engeborg kunne afsløre, at DGI Midtjylland går benhårdt efter at tiltrække flere frivillige:

”Vi har en ambition om at tiltrække dobbelt så mange frivillige,” sagde han.

Ned over hovedet

Lasse Nielsen fra DGI Storkøbenhavn udtrykte sin anerkendelse af, at der er brug for nytænkning og af, at DGI har en overordnet plan. Derimod var han ikke begejstret for at få trukket opgaver ned over hovedet. Som eksempel nævnte Lasse Nielsen en beslutning om hvilke målsætninger og koncepter, der skulle gælde for foreningsudvikling i forbindelse med "Bevæg dig for livet".

”Er der plads til medbestemmelse? Eller skal vi fortsætte på denne måde med at trække beslutninger ned over hovedet?” spurgte Lasse Nielsen og konkluderede, at DGI Storkøbenhavn har rigtig gode ressourcer og personer med stor interesse, som gerne vil være med til at tage beslutninger.

Plads til dig

Birgitte Nielsen, DGI’s næstformand, udtrykte sin forståelse for, at nogle frivillige i DGI føler anledning til at spørge sig selv, om der er en plads til dem i fremtidens DGI.

”Lige pludselig er der nogle formuleringer, der lyder som om vi ikke har plads til frivillige,” sagde Birgitte Nielsen og opfordrede til at fortsætte debatten foreløbig frem til marts næste år, hvor landsledelsen har rolle- og opgavefordeling i landsudvalg og styregrupper på dagsordenen.