Frivillige gør en kæmpe forskel i idrætten

Frivillige gør en kæmpe forskel i idrætsforeningerne – og næsten hver anden dansker er klar til at sige ja til at blive frivillig, hvis bare de bliver spurgt. Derfor sætter DGI mandag den 19. januar gang i en ny frivillighedskampagne, der især skal åbne børneforældrenes øjne for, at det er fedt at være frivillig.

Martin Petersen sagde ja til at blive træner for sønnens fodboldhold, for ellers ville det lukke ned. Med en ny kampagne opfordrer DGI flere danskere til at sige ja til at blive frivillige. Foto: Bent Nielsen

"At være træner giver mig en fælles oplevelse med min søn. Og så oplever jeg den glæde, det skaber for drenge i 5-års alderen, når de får den her ’aha’ oplevelse af, at de pludselig kan noget, de ikke kunne blot få minutter før."

Sådan lyder det fra Martin Petersen, der sidste år sagde ja til at stå for at stå i spidsen for sønnens fodboldhold sammen med to andre fædre. Hver søndag formiddag træner de driblinger og skyder på mål med U5 holdet i Hover IF ved Vejle.

"Det var naturligt for os at tage over, da vi blev spurgt. Alternativet var at lukke holdet ned. Og hvis ingen tager ansvar, så er der jo ingen tilbud til børnene," siger Martin Petersen.

Man bliver simpelthen glad af at se børnene løbe rundt og blive bedre til det de gør. Og det er da helt vildt skønt, at jeg kan gøre en forskel med det, jeg kan tilbyde.

Mia Fotel, træner af gymnastikholdet Søndagsbørn i Solrød GF

45 pct. ville sige ja

En undersøgelse viser, at 45 pct. af danskerne ville sige ja til at være frivillige – hvis bare de bliver spurgt. Derfor vil DGI med den nye ”ja-kampagne” sprede budskabet om, at du som frivillig både gør en forskel for dig selv, for børnene og for lokalsamfundet. Og DGI opfordrer samtidig idrætsforeningerne til at huske at prikke – især børneforældrene – på skuldrene og spørge, om de har lyst til at give en hånd med.

Det giver mere end det tager

Per Bang er medlem af DGI’s hovedbestyrelse og står i spidsen for JA-kampagnen.

"Mange forældre vil gerne gøre noget godt for deres børn og være aktive sammen med dem. Derfor er det helt oplagt at spørge børnefamilierne, om de vil give en hånd med, og erfaringerne viser, at mange siger ja, selvom de har en travl hverdag," siger Per Bang.

Der er mange forskellige måder at være frivillig på. Du kan blive træner, stå for at vaske trøjer, organisere fælles kørsel til kampe eller hjælpe i køkkenet til stævner.

"At være frivillig er ikke et offer. Det giver mere, end det tager. Du får en fantastisk respons fra børnene, et godt netværk og en masse oplevelser," siger Per Bang.

Du gør en forskel

Det kan Mia Fotel skrive under på. Hun træner gymnastikholdet ”Søndagsbørn” i Solrød GF:

"Man bliver simpelthen glad af at se børnene løbe rundt og blive bedre til det de gør. Og det er da helt vildt skønt, at jeg kan gøre en forskel med det, jeg kan tilbyde," siger hun.

Hun meldte sig som frivillig, da hun fandt ud af, at foreningen manglede trænere til familie- og børnehold. Inden hun fik børn havde hun selv været træner, og hun ville gerne på banen igen.

Fakta om frivillighed:

• SFI-undersøgelsen ”Udviklingen i frivilligt arbejde 2004-2012” viser, at 45 pct. af danskerne ville sige ja til at være frivillige – hvis bare de bliver spurgt.
  • Lige så mange deltager i frivilligt arbejde i dag som for ti år siden.
  • 11 % af danskerne er frivillige i en idrætsforening, og idrætten er det område, som tiltrækker flest frivillige.
  • Ifølge en rapport, som professor Bjarne Ibsen fra Syddansk Universitet har udarbejdet for DGI, så bruger danskerne hvert år 85 millioner timer på frivilligt arbejde i idrætten. Det svarer til 51.000 fuldtidsstillinger. Eller op mod 17 mia. kr.

Om JA-kampagnen:

I 2014 lavede DGI en undersøgelse af foreningernes udfordringer i fremtiden. Den viste, at frivillige ledere og trænere er udfordring nummer 2 og 3 - kun overgået af ønsket om flere medlemmer.

DGI’s JA-kampagne er både målrettet idrætsforeningerne, der kan få inspiration til at få flere frivillige på www.dgi.dk/flerefrivillige, ligesom kampagnen opfordrer danskerne til at blive frivillige på www.dgi.dk/ja