Esportsmiljøerne skal styrkes via samarbejde

Aktiverende og engagerende eSportsmiljøer – det er målet med en ny aftale om en fælles eSportalliance, som DGI, eSport Danmark, Dansk Firmaidrætsforbund og Ungdomsringen netop har indgået.

DGI, eSport Danmark, Dansk Firmaidrætsforbund og Ungdomsringen har indgået en ny samarbejdsaftale om en fælles eSportalliance.

Esport skal være en anerkendt og anvendt aktivitet i det danske fritids- og foreningsliv. Det er formålet med den nye samarbejdsaftale om en fælles eSportalliance, som DGI, eSport Danmark, Dansk Firmaidrætsforbund og Ungdomsringen har skrevet under på.

Med eSportsalliancen ønsker de 4 partnere at udvikle esporten ved at skabe aktiverende og engagerende esportsmiljøer og fremme de åbne, demokratiske fællesskaber i foreningerne. Partnerne vil samarbejde om bl.a. udvikling, koordinering og afholdelse af egne og fælles aktiviteter i eSportsalliancen.

ESportsalliancen vil udvikle og styrke esporten i virksomheder, ungdomsklubber, foreninger/klubber og holdfællesskaber. Der vil også være konkrete tilbud om uddannelser, liga, events, konferencer m.v.

Ny esportuddannelse til trænere

Samarbejdsaftalen har allerede udmøntet sig i en ny esportuddannelse, som med hastige skridt udvikler sig i en meget positiv retning. Uddannelsen er den første af sin art i Danmark, og eSportalliancen vil med denne uddannelse sikre, at man kan uddanne sig til esportstræner med fokus på alle elementer inden for esporten. Uddannelsen er allerede en stor succes og vil i fremtiden blive udbygget endnu mere.

Desuden er eSportalliancen gået ind i Esportligaen, hvor hver organisation har fået sin egen underliga.  Her dystes der i flere forskellige spil, og hvor nummer 1 og 2 fra hver liga går til Danmarksmesterskabet. Ligaen er et spændende tiltag som eSportalliancen venter sig meget af.

DGI: Kæmpe efterspørgsel på hjælp til nye esportsforeninger

DGI's direktør for Idræt & Motion, Karen Friis siger:

”Vi har en historisk chance for at starte med at samarbejde om at få esport ind i det organiserede forenings- og fritidsliv, i stedet for at hver organisation udarbejder egne, og ofte parallelle tilbud. Derfor hilser DGI samarbejdet i eSportsalliancen velkomment og ser frem til, at vi sammen kan styrke esporten. DGI har gennem de seneste par år oplevet en kæmpe efterspørgsel på hjælp til opstart af esportsforeninger og uddannelse af esportstrænere og det er kun en fordel at vi koordinere og hjælpe hinanden med at udvikle disse tilbud.”

Samarbejde styrker bredden

Fra Dansk Firmaidrætsforbund lyder det fra formand Peder Bisgaard:

”Samarbejdet har allerede vist sit værd og konstruktive resultater, som har styrket bredden i eaporten. Særligt esport-ligaen og træneruddannelsen giver flere mulighed for at spille esport. I samarbejdet er der mange års erfaring fra foreningslivet, og vi udgør derfor en stærk alliance, der arbejder ud fra fælles værdier og med målet om at lave esport for esportens skyld.”

Esporten skal have de bedste betingelser

Medlem af Ungdomsringens Landsråd og politisk ansvarlig for eSport i Ungdomsringen, Mathias Mathiesen udtaler:
”Ungdomsringen er stolte over, at vi nu kan offentliggøre en samarbejdsaftale med 3 andre dygtige organisationer. Vi ønsker, at esporten får de bedste betingelser ude i vores medlemsklubber, og det kan vi bl.a. sikre igennem samarbejdet om en fælles uddannelse.  Den uddannelse er afgørende i arbejdet med børn og unge, således at vi sikre de rigtige værdier, undervisningsformer og tilgange til børn og unge som har interesse i esport”

Og Mathias fortsætter: ” Vi vil også gerne samarbejde på en lang række andre områder, bl.a. er vi alle nysgerrige på at få forskning koblet på vores samarbejde, og så har vi sammen netop nu, sat en konference om esport op i december ifm. ESL-event i Odense. Her vil vi i samarbejde præsentere en dag med oplæg af forskere, politikere, esportseksperter og andre spændende oplægsholdere. Vi ser frem til et fantastisk samarbejde DGI, eSsport Danmark og Dansk Firmaidrætsforbund”

Esportens stigende succes kræver et solidt fundament

Og fra eSport Danmark kommer følgende udmelding:
”I eSport Danmark har vi i over 10 år arbejdet på at udbrede og skabe de bedste rammer for eSporten. Det er et arbejde vi nu kan se, er ved at bære frugt. Esportens stigende succes kræver imidlertid et solidt fundament med træner uddannelser og faste rammer forankret i dansk foreningsliv. Det fundament er eSportalliancen med til at skabe, og derfor var det helt naturligt for os, som Danmarks officielle eSport-forbund, at være en del af samarbejdet,” siger næstformand i eSport Danmark, Niels Thornberg.