DGI vil styrke bæredygtig udvikling i idræt og foreninger

DGI har vedtaget retningslinjer for organisationens arbejde med miljø, sociale forhold og ledelse. Nu følger målsætninger og implementering af aktiviteter, hvor DGI gør sig egne erfaringer, samtidigt med at idrætsforeningerne kan få hjælp og inspiration til den bæredygtige udvikling lokalt.

I 2022 var bæredygtighed et fokusområde ved DGI Landsstævne i Svendborg, hvor over 20.000 deltagere var samlet. Foto: Lars Holm (arkivfoto)

Landsstævnet skal være grønnere, indkøb skal foregå mere ansvarligt, og folkesundheden skal styrkes igennem idrætsaktiviteter. Sådan lyder blot nogle af ESG-målene, der netop er blevet vedtaget i DGI. Det er et vigtigt ansvar, som DGI tager på sig, siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

DGI's ESG-mål

• Environment: et mere ansvarligt grønt idrætsliv. DGI vil reducere klimaaftryk til events og turneringer, sørge for at fremme ansvarlige indkøb, og reducere klimaaftryk dér hvor idrætten udøves
  • Social: et rummeligt og demokratisk foreningsliv. DGI vil arbejde for fysisk, mental og social trivsel samt det rummelige og mangfoldige foreningsliv
  • Governance: en bæredygtig organisering. DGI vil have en transparent ledelse både i forhold til økonomi og demokrati, sørge for kompetenceudvikling af foreningsledere og trænere, og arbejde for at medarbejdere og lokale frivillige er i balance.

"Det er helt naturligt, at DGI arbejder med ESG på lige fod med andre organisationer og virksomheder, for vi er naturligt stærke på bæredygtige aktiviteter indenfor sociale og ledelsesmæssige forhold. Gennem DGI’s aktiviteter kan vi styrke den bæredygtige udvikling i idræt og foreninger, og vi ønsker at inspirere foreninger og fællesskaber til at sætte fokus på aktiviteter indenfor ESG."

En ny EU-lovgivning stiller krav om, at en række virksomheder og organisationer indrapporterer ESG. DGI er ikke underlagt denne nuværende lovgivning, men vil alligevel måle på aktiviteter og indsatser, der bidrager til en bæredygtig samfundsudvikling, for herigennem at vise hvordan idræt og foreninger tager ansvar for miljø, sociale forhold og ledelse.

En mere bæredygtig hverdag

Alle DGI's medarbejdere skal have et kendskab til retningslinjer og nye mål for bedst muligt at kunne hjælpe og rådgive de lokale idrætsforeninger:

"Frivillige og idrætsforeninger er opmærksomme på deres bidrag til en bæredygtig udvikling lokalt, og en lang række samfundstendenser afspejler sig naturligt i idrætsforeningernes hverdag. I DGI og i idrætsforeningerne laver vi folkeoplysende aktiviteter med afsæt i idrætsaktiviteter, og her skal vi selvfølgelig forholde os til mindre klimabelastende løsninger, samt inspirere idrætsforeningerne i deres daglige virke," siger Charlotte Bach Thomassen.

Læs mere om små bæredygtige tiltag samt Landsstævnet i 2022 i DGI magasinet Udspil

Hvad med de store events?

DGI står på en lang tradition af landsstævner og events, hvor et af de nyeste er partnerskabet omkring Royal Run. Ved alle disse arrangementer bliver der produceret både tøj, medaljer og andet pynt som for eksempel bannere. Der er også transport, forplejning og affaldssortering forbundet med aktiviteterne.

"Vores beslutning om at sætte tydelig retning på DGI’s arbejde med ESG er et vigtig skridt i retningen af at arbejde mere målrettet og kunne følge op på vores indsatser. Der kan være mange dilemmaer forbundet med valg af bæredygtige løsninger, og det kræver en vedvarende opmærksomhed og dialog på tværs af aktører,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Det er da heller ikke helt nyt for DGI at arbejde med bæredygtig udvikling. I 2022 var bæredygtighed et fokusområde i forbindelse med DGI Landsstævne i Svendborg, hvor over 20.000 deltagere var samlet. Her blev der blandt andet arbejdet med affaldssortering, med at mindske madspild og med at producere bannere og pynt uden årstal, så det nemmere kan genbruges.

På samme måde har Royal Run de sidste år taget skridt i retningen af et mere grønt event, hvor de danskproducerede medaljer i 2023 blev lavet af genanvendte akrylplader og efterlod 48 procent mindre CO2-aftryk end de tidligere medaljer af metal.

I forbindelse med flytning af DGI’s landskontor fra Vingsted til Vejle er der truffet en beslutning om at flytte ind i en eksisterende kontorbygning tæt på offentlig transport i stedet for at bygge et nyt kontor. Denne beslutning er blandt andet taget ud fra et klimamæssigt hensyn.

Din forening kan finde konkrete råd til at arbejde med bæredygtig udvikling her.