DGI går med i eSportligaen –foreninger får deres egen underliga

Alle e-sportsforeninger og idrætsforeninger i DGI får nu mulighed for at deltage i Danmarks første officielle eSport-liga.

Interessen for e-sport stiger kraftigt, både blandt de unge og i idrætsforeningerne. Fremover kan de kæmpe i en DGI underliga til eSportligaen. Foto: Bo Nymann

DGI og Danmarks officielle eSport-liga, eSportligaen, kan nu offentliggøre en samarbejdsaftale, som sikrer, at medlemmer i DGI’s 6300 foreninger kan konkurrere i eSportligaen.

Foreninger i DGI, som tilbyder e-sport, vil fremover få mulighed for at kæmpe i en dedikeret DGI underliga til eSportligaen.

I ligaen vil foreninger spille mod hinanden og lære hinanden at kende. Og i sidste ende vil de bedste hold gå videre til det nationale slutspil, hvor holdene fra alle eSportligaens underligaer samles for at kæmpe om titlen som officiel dansk mester i eSport.

2 mio. danskere kan konkurrere i eSportligaen

Samarbejdsaftalen mellem DGI og eSportligaen er den tredje større samarbejdsaftale, som eSportligaen indgår.

Spil dig til sejr, gode oplevelser og et fedt fællesskab. Læs om DGI og e-sport

Tidligere på ugen kunne eSportligaen offentliggøre samarbejdsaftaler med Dansk Firmaidrætsforbund og Ungdomsringen.

De to organisationer har tilsammen godt 460.000 medlemmer, og med de 1,5 mio. medlemmer i DGI’s 6300 foreninger betyder det, at knap 2 mio. danskere nu får muligheden for at konkurrere i eSportligaen.

DGI støtter op om eSport

DGI har siden 2008 haft eSportforeninger som medlemmer, og DGI oplever en meget stor interesse for eSport hos både idrætsforeninger, der gerne vil udbyde eSport, og fra eSportsforeninger, der vil have hjælp til foreningsudvikling, vedtægter, aktiviteter og træning.

“Det er vigtigt for os at støtte op om den store interesse for eSport i foreningerne, og vi er glade for at kunne udbyde en foreningsliga i samarbejde med eSport Danmark. Vi hilser det brede samarbejde velkomment, hvor vores fokus er at skabe gode foreningsfællesskaber i eSportsforeningerne,” siger Karen Friis, direktør for Idræt & Motion hos DGI.

Ligaen skal nå så mange danskere som muligt

eSportligaen, som blev offentliggjort 1. september, starter kampene den 1. november og tilmeldingen til ligaen åbner den 1. oktober. Til at starte med kæmpes der i CS:GO og League of Legends på PC og FIFA på konsol. Følg med på www.esportligaen.dk

eSportligaen er glade for det ny samarbejde med DGI.

”Vi er utrolig stolte over, at DGI har valgt at blive en del af eSportligaen. Tanken med eSportligaen har fra starten været at skabe en liga, som kommer så bredt ud til så mange danskere som muligt. Det mål kommer vi meget nærmere med samarbejdsaftalen med DGI som sikrer, at de 1,5 mio. medlemmer i foreningerne, nu får mulighed for at kæmpe med og mod hinanden i eSport under ordnede forhold,” siger ligaansvarlig for eSportligaen, Jens Christian Ringdal.

Om eSportligaen, DGI og eSport Danmark

Om eSportligaen

eSportligaen er Danmarks officielle eSport-liga, hvor danskerne kan konkurrere i eSport med og mod hinanden. Kampene i eSportligaen starter den 1. november, og der åbnes for tilmelding 1. oktober. Bag den nye eSport-liga står Danmarks officielle eSport-forbund, eSport Danmark, i samarbejde med en række samarbejdspartnere og sponsorer.

Læs mere på https://www.eSportligaen.dk

Om DGI

DGI er Danmarks næststørste idrætsorganisation med flere end 1,5 millioner medlemmer. Vi arbejder målrettet sammen med idrætsforeningerne for at styrke motion og breddeidræt i Danmark, og vi hjælper vores flere end 6.300 foreninger og 100.000 frivillige med at gøre en forskel. For samfundet. For idrætten. For dig.

Læs mere på: https://www.dgi.dk/

Om eSport Danmark

eSport Danmark er Danmarks officielle eSport-forbund. Forbundet blev stiftet i 2007 og repræsenterer i dag eSport-foreninger rundt om i Danmark. eSport Danmark er associeret medlem af Dansk Atletik Forbund, og medstifter og medlem af det internationale eSportforbund (IeSF), der er medlem af TAFISA (The Association For International Sport for All). IeSF har ansøgt Sport Accord og IOC om medlemskab.

Læs mere på: http://esportdanmark.dk/