DGI er dér, hvor eleverne er – også på erhvervsskolerne

Erhvervsskolerne har i en årrække været kendetegnet ved større frafald end andre uddannelsesinstitutioner. Tre år med DGI-projektet KICK har resulteret i seks nye anbefalinger til øget trivsel og bevægelse på erhvervsskoler.

Gennem bevægelse og skemalagt idrætsundervisning vil KICK styrke erhvervsskoleelevernes fællesskab og give dem en bedre skoledag. Foto: Thomas Sinkbæk for DGI

”Mange erhvervsskoleelever har svært ved at se, at de er andet end deres faglighed. Her kan bevægelse og foreningsliv måske være med til at vise eleverne, at de kan meget andet, som at stable en turnering på benene, spille badminton eller være en del af et fællesskab.”

Sådan siger Eskild Jansen, som er næstformand i Erhvervsskolernes Elevorganisation (EEO). Han er 18 år gammel, læser på HTX, og han mener, at DGI gør det rigtige i at tænke på erhvervsskoleelevernes trivsel. Han mener, at bevægelse potentielt kan være en brik, der kan øge elevernes trivsel, men oplever ofte, at erhvervsskolerne bliver glemt i trivselsdebatten.

DGI har siden 2020 understøttet 20 erhvervsskoler i at fremme sundhed, motivation og læring hos erhvervsskoleelever gennem projektet KICK. Her har 257 lærere været på et kompetenceforløb for at være bedre klædt på til at bruge bevægelse i undervisningen, og 97 idrætsforeninger har haft elever på besøg for at dyrke idræt. Projektet er netop afsluttet og har resulteret i seks anbefalinger til øget trivsel og bevægelse på erhvervsskoler.

Fakta om KICK

  • 20 erhvervsskoler over hele landet har deltaget i KICK
  • 257 lærere har deltaget i et kompetenceforløb for at være bedre klædt på til at bruge bevægelse i undervisningen
  • 97 idrætsforeninger har deltaget med 53 forskellige idrætsgrene, heriblandt yoga, badminton, tennis, discgolf og skydning
  • 970 elever har deltaget i KICK i forbindelse med grundforløbene på en erhvervsuddannelse
  • Projektet er støttet af Tietgenfonden

En svær nød at knække

Den 20. april afholdt DGI en læringsdag, hvor resultater og anbefalinger fra det treårige KICK-projekt blev delt.

Evalueringen af projektet viser, at størstedelen af ledere, lærere og elever, som har indgået i evalueringen, har været meget tilfredse, og at der er oplevede effekter af en styrket relation mellem elever og lærere samt et bedre fællesskab i klasserne. Derudover er der også kommet en del mere bevægelse i klasseværelset end tidligere.

Men projektet har også været coronaramt, og evalueringen viser ikke entydigt, at idræt kan mindske frafaldet og øge trivslen i denne svære målgruppe.

Evalueringen af projektet taler dermed ikke et entydigt sprog, og netop derfor er det fortsat vigtigt at arbejde med trivsel og bevægelse for erhvervsskoleelever, siger Charlotte Bach Thomassen, formand i DGI.

”I DGI vil vi gerne skabe det gode liv for alle unge. Vi vil give dem noget ved siden af deres arbejdsliv, uanset om de er SOSU eller tømrer, og her kan foreningslivet virkelig styrke fastholdelse, fællesskaber og trivsel. Målet er ikke at få nye medlemmer, men at skabe bevægelsesglæde og dannelse. Derfor vil DGI være alle de steder, hvor unge er – også på erhvervsskolerne.”

Trivsel som en motivationsfaktor

Med erhvervsskolereformen i 2014 blev det besluttet, at elever på grundforløbene skal bevæge sig minimum 45 minutter om dagen. Udover at leve op til lovgivningen har en af motivationsfaktorerne for at indgå i projektet også været at mindske frafaldet. Sådan siger Michael Bo Hansen, ressourceplanlægger på EUC Nordvestsjælland.

”Når man skal have et fysisk hårdt arbejde i mange år, så er det vigtigt at sætte fokus på erhvervsskoleelevernes fysiske sundhed, så de kan holde til arbejdet. En kombination af gode lærer-elev-relationer og KICK har resulteret i, at vi har fastholdt mange elever. Derfor vil vi rigtig gerne forsøge at få bevægelse ind i skoleskemaet igen efter sommerferien.”

Evalueringen viser, at en del af de erhvervsskoler, der har deltaget i DGI-projektet, fortsat vil prioritere bevægelse i skolen på egen hånd.

Seks nye anbefalinger

Til ledelsen:

  1. Fokuser på kompetenceudvikling af faglærere. Flere skoler oplever, at det er svært at få lærerne til at indgå i kompetenceudvikling. Lederen kan med fordel opfordre lærerne til deltagelse eller gøre kurset obligatorisk.
  2. Prioritér en fast tovholder. En fast tovholder kan enten sidde på skolen eller i kommunen og være kontaktperson mellem idrætsforeninger og skole.

Til lærere:

  1. Sikr bevægelse udenfor værkstedstimer. Eleverne værdsætter særligt værkstedstimerne, hvor de også ofte bevæger sig i forvejen. Foreningsaktiviteter kan derfor med fordel placeres i andre blokke på skemaet.
  2. Sørg for aktiv lærerinvolvering til aktiviteterne. Eleverne bliver demotiverede, hvis læreren ikke selv gider at deltage i en aktivitet – tydeliggør dette for læreren og bed dem deltage aktivt.
  3. Prioriter varieret bevægelse i undervisningen. Eleverne keder sig, hvis deres bevægelse altid består af gåture. Sørg for at lærerne holder sig inspirerede med nye forslag til bevægelse.
  4. Overvej medbestemmelse – sørg som minimum for rammesætning. Eleverne vil gerne selv vælge idrætter. Som minimum er en forklaring af formålet med idræt et vigtigt element i at sikre motiverede elever.