Det vigtigste i denne verden

Sådan beskriver 90-årige Poula Hansen gymnastikken, der var helt anderledes, da hun som 19-årig debuterede som instruktør i 1949.

Forestil dig, hvordan det var at dyrke gymnastik eller idræt i 1949, altså få år efter 2. verdenskrig. Dengang kunne trænere og instruktører – eller delingsførere, som gymnastikinstruktørerne dengang blev kaldt -  ikke downloade musik eller hente inspiration til øvelser i DGI’s Trænerguide. Nej, der var faktisk ikke en gang en idrætsorganisation, der hed DGI. Den kom først i 1992.

Læs om DGI's historie

Niels Bukhs sidste hold

I 1949 havde 19-årige Poula Hansen allerede dyrket gymnastik i 10 år, og hun havde sparet sammen til et højskoleophold siden hun var 14. I dag er Poula Hansen 90 og stadig aktiv som instruktør. Niløse IF på Midtsjælland kunne i november 2019 fejre Poula Hansens 70 års jubilæum som instruktør.

Se videoen og læs Poula Hansens tips til et aktivt liv med gymnastik.

Karrieren som instruktør - og spiren til, at gymnastik blev det vigtigste i verden for Poula Hansen - blev for alvor vakt med fire måneders ophold på Gymnastikhøjskolen i Ollerup. Det var i 1949, og Poula Hansens blev elev hos Niels Bukh, Danmarks nok største ikon inden for gymnastikken, forstander og grundlægger af Gymnastikhøjskolen i Ollerup.

”Jeg er nok den sidste Niels Bukh-instruktør, for vi var det sidste hold, han havde,” fortæller 90-årige Poula Hansen, som var begejstret over det, hun lærte på højskolen:

”Her blev jeg bidt af det. Der var slet ingen tvivl, da jeg først havde været der. Der var ingen grænser for, hvad man kunne,” fortæller Poula Hansen.

Læs historien om Gymnastikhøjskolen i Ollerup, som i 2020 kan fejre 100 års jubilæum.

Gymnastikken er blevet sjovere

”Gymnastikken har ændret sig en del. Det er blevet sjovere,” fortæller Poula Hansen.

Dengang foregik øvelserne i snorlige rækker og uden musik. Nogle gange sang gymnasterne eller også kommanderede instruktøren bevægelserne. Så Poula Hansen kan i modsætning til de fleste andre instruktører sige, at ”Jeg har jo lært at sige, ”Alle ret!”

Rift om instruktørerne

Nogle ting er stadig de samme nu 70 år efter Poula Hansens instruktør-debut:

”Alle foreninger manglede instruktører, og rigtig mange vidste, at jeg havde været i Ollerup, så jeg fik mange tilbud,” fortæller Poula Hansen om hjemkomsten til Odsherred efter opholdet på Ollerup Gymnastikhøjskole.

På den måde kom hun i gang med et hold unge piger og et hold motionsdamer. Det var i Nyrup Gymnastikforening ved Stenlille.