Danske børn er topscorere i foreningsidræt

Børn i Danmark er de mest aktive i organiseret idræt, men samlet set er de inaktive i forhold til børn i andre lande.

83 pct. af de 7-15 årige i Danmark dyrker organiseret idræt, men de danske børn er samlet set mindre aktive end børn i mange andre lande Foto: Arkivfoto Bent Nielsen

Danske børn og unge er topscorere, når det gælder deltagelse i organiseret idræt. Til gengæld er de ret inaktive sammenlignet med børn i andre lande.

Det viser et internationalt forskningsprojekt, Active Healthy Kids, som omfatter børn i 38 lande.

De danske børn får en samlet karakter på blot D+ på en skala fra A til F, og dermed er børn i f.eks. Slovenien, New Zealand og Zimbabwe mere fysisk aktive end danskerne. En del af forklaringen er, at danske børn har en meget stillesiddende fritid.

83 procent deltager i organiseret idræt

Ét af forskningsprojektets lyspunkter set med danske briller er, at Danmark ryger helt til tops blandt de 38 deltagende lande, når det gælder deltagelse i foreningslivet og organiseret idræt. Her får Danmark karakteren A.

Mere end 80 procent af de 7-15-årige deltager jævnligt i organiseret idræt, og det glæder Annette Vilhelmsen, der er medlem af DGI’s hovedbestyrelse.

”Det er glædeligt at blive bekræftet i, at det stærke foreningsliv i Danmark er løftestang for danske børn og unges fysiske aktivitetsniveau. Målet er nu som altid at få endnu flere med, og her spiller forældrene en vigtig rolle,” siger Annette Vilhelmsen.

Især de 11-15 årige bevæger sig for lidt

De danske resultater er indhentet i et bredt samarbejde mellem University College Lillebælt og SDU, og DGI m.fl. har bidraget. Undersøgelsen viser blandt andet, at mindre end en femtedel af danske børn mellem 11-15 år opfylder de nationale anbefalinger om 60 minutters fysisk aktivitet om dagen.

Slovenien topper den samlede liste over børn, der bevæger sig hver dag. At Danmark får baghjul af Slovenien skyldes blandt andet, at slovenske skoleelever gennemsnitligt har mere end 70 minutters fysisk aktivitet i løbet af en skoledag.

Danmark kan hente inspiration fra andre lande

Lisbeth Runge Larsen har været projektleder på den danske del af undersøgelsen og er også centerkoordinator for Forsknings- og innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring.

Hun peger på, at en internationale sammenligning kan udgøre et kompas for, hvordan Danmark med inspiration fra andre lande kan sætte ind og sikre børn og unge en hverdag med masser af bevægelse.

”Danmark råder over et stærkt foreningsliv, gode faciliteter og fra nationalt hold en række solide initiativer, når det kommer til at sætte børn og unge i bevægelse. Rapporten understreger dog vigtigheden af, at initiativerne følges helt til dørs - for vi kan se, at initiativerne ikke er slået igennem på individniveau,” siger Lisbeth Runge Larsen.