Dansk foreningsliv inspirerer ved konference i Tyskland

Danmarks stærke foreningsliv blev flaget, da DGI deltog i en breddeidrætskonference i München om frivillighed, unges trivsel og integration. Her blev det også tydeligt, at de to lande har en del til fælles på idrætsområdet.

Et stort emne ved konferencen i München var unges mentale trivsel. Foto: Lasse Hyldager (arkivfoto)

Den danske ambassade i Tyskland havde den 11. januar indbudt til rundbordsdebat om en række vigtige emner i breddeidrætten. Her deltog DGI’s landsformand, Charlotte Bach Thomassen, samt DGI’s næstformand og formand for ISCA, Mogens Kirkeby, for at give deres syn på tingene. Ifølge Charlotte Bach Thomassen, deltog DGI af to grunde:

”For det første har vi en stærk dansk forenings- og frivillighedskultur, som mange lande er interesserede i at høre om, og mange organisationer deler vores ambition om, at idræt skal spille en rolle i politik. For det andet er vi også interesserede i at få viden og sparring fra store organisationer om foreningsudvikling, frivillige og hvordan vi arbejder sammen på tværs af sektorer om for eksempel integration og mental trivsel.”

Det stod hurtigt klart på konferencen, at ord som breddeidræt, foreningsliv og frivillighed bedre kan oversættes og beholde sin rette betydning mellem tysk og dansk end på engelsk. På samme måde deler de to lande også udfordringer med store bureaukratiske byrder for frivillige samt med at få tiltrukket unge mennesker i foreningerne.

Frivillighed gør en forskel i samfundet

Ann Møgeltoft Andersen er souschef på generalkonsulatet i München. Ifølge hende er en konference som denne vigtig af flere årsager:

”Noget af det vigtigste for os er at bringe forskellige parter sammen, starte en dialog og inspirere hinanden til at tænke nyt på tværs af landegrænser om både nemme og svære emner. Foreningslivet betyder noget helt særligt for alle danskere, mig selv inklusiv. Det har en stor betydning i lokalsamfundet, og derfor er det vigtigt, at en stor aktør som DGI er med på denne konference,” siger Ann Møgeltoft Andersen.

DGI’s vigtigste pointe til konferencen var, at frivillighed kan gøre en enorm forskel i forhold til det gode liv for alle generationer og til at hjælpe integration på vej.

Stort potentiale i samarbejde

Ved konferencen deltog en række tyske organisationer, ligesom danske DIF og Dansk Skoleidræt også var til stede.

”Vi tager med os hjem fra konferencen, at vi kulturmæssigt og organisatorisk har store lighedspunkter. Specielt måden hvorpå både danske og tyske organisationer går innovativt og løsningsorienteret til værks er noget, som vi kan inspirere hinanden på. Og så tager vi også med os hjem, at der fortsat er et stort potentiale i et tættere samarbejde mellem forening og skole for at skabe en aktiv næste generation,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Anledningen til konferencen i München var EM i herrehåndbold, hvor det danske landshold torsdag aften spillede første kamp mod Tjekkiet.