Byrder, bureaukrati og bøvl fylder blandt frivillige

Bureaukratiske byrder er et problem i foreningslivet. Det svarer 48 procent af deltagerne i en ny undersøgelse fra Kulturministeriet.

Det skal være nemt at være frivillig, så energien bruges på at skabe en attraktiv idrætsforening. Foto: Jens Astrup (arkiv)

Der er mange regler og love, en idrætsforening skal have styr på. GDPR, bankers regler, folkeoplysningslov, momslovgivning, tilladelser til events og meget mere.

I en ny undersøgelse fra Kulturministeriet svarer 48 procent, at der er et problem med bureaukratiske byrder i foreningslivet. 36 procent svarer, at der ikke er problem, og 16 procent svarer ved ikke. Over halvdelen af de medvirkende er fra en idrætsforening.

”Frivillige er altafgørende for vores idrætsforeninger. Vi kan aldrig helt undgå regler og administrative opgaver, men det skal være så nemt som muligt at varetage administrative opgaver som frivillig. Undersøgelsen forpligter både regering og Folketing til at handle,” siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

Fakta om undersøgelsen

  • 2.470 har medvirket i spørgeskemaundersøgelsen i maj 2022
  • 56 procent er aktive i en idrætsforening, mens de øvrige er aktive i en spejderforening eller en anden type forening.
  • 57 procent er formænd, og 78 procent har været aktive i foreningen i mere end fem år.
  • Spørgeskemaundersøgelsen blev sendt til aktive med administrative opgaver via DGI, Danmarks Idrætsforbund, Dansk Firmaidræt, Dansk Ungdoms Fællesråd og Dansk Folkeoplysnings Samråd.
  • Foreninger kunne også skrive til mailadressen ’meldetbenspaend’ og melde ind med de barrierer, de oplever.

Mange typer frivillige

2.470 respondenter, der sidder med administrative opgaver, har medvirket i undersøgelsen.

”Vi skal være opmærksomme på, at idrætsforeninger består af rigtig mange frivillige, der gør en kæmpe indsats med alle mulige opgaver som trænere og ledere. Det er langt fra alle, der sidder med administrative opgaver. Vi skal selvfølgelig lytte og lette på bureaukrati og byrder sammen med frivillige, der sidder midt i bøvlet,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Frivillige overvejer at stoppe

Kulturministeriet skriver i undersøgelsen, at den ikke nødvendigvis giver et repræsentativt billede. Men besvarelserne giver et indblik i de udfordringer, som mange aktive i foreningslivet oplever.

I undersøgelsen svarer 46 procent, at de inden for det seneste år har gjort sig overvejel­ser om at stoppe som frivillige. 51 procent angiver, at for meget administrativt arbejde er en af årsagerne til, at de overvejer at stoppe, mens 39 procent angiver manglende tid.

”Det skal vi tage alvorligt og blive klogere på. Det er og skal være meningsfuldt at være frivillig. Derfor har vi i DGI stadig en opgave i at arbejde for færre regler og mindre bureaukrati,” siger Charlotte Bach Thomassen.  

Banker er en kilde til bøvl og papirarbejde

I Kulturministeriets undersøgelse fremhæver mange, at mødet med bankerne er en kilde til bøvl og papirarbejde. Det kan DGI bestemt godt genkende.

I de seneste år har DGI deltaget i et arbejde på tværs af myndigheder, banker og civilsamfundsorganisationer for at finde frem til nye og mere enkle regler, når en forening eksempelvis skifter bestyrelse eller skal oprettes.  

”Det skal være muligt at gøre mødet med bankerne meget bedre og billigere for foreninger og på samme tid leve op til samfundets krav om hvidvaskregler,” siger Charlotte Bach Thomassen.  

DGI forventer, at Finanstilsynet i løbet af efteråret offentliggør en ny vejledning til bankerne om, hvordan mødet mellem banker og foreninger bliver enklere.

”Når kravene til bankernes kontrol af foreningernes økonomi bliver mere enkle, så må det omvendt føre til lavere gebyrer. Det vil DGI holde både banker og myndigheder fast på,” siger Charlotte Bach Thomassen.  

Nemmere at være frivillig

Størstedelen af de frivillige, som har svaret på Kulturministeriets undersøgelse, bruger mellem 0 og 5 timer om ugen på administrativt arbejde i foreningen.

Præcist hvilke krav, love og regler, foreningerne oplever som den største byrde, fremgår ikke af undersøgelsen. Respondenterne nævner både folkeoplysningsloven, bankers regler, børneattest­loven, GDPR, tilskud fra kommuner, medlemsregistrering, tilladelser i forbindelse med afholdelse af events, interne retningslinjer fra idrætsorganisationer med videre.

”Vi skal dykke længere ned i undersøgelsens data. Vi går gerne i konstruktiv dialog med ministeriet og kommer med løsningsforslag, der kan gøre det nemmere at være frivillig. Vi er også klar til at kigge indad i idrætsorganisationer, om der er noget, vi kan gøre nemmere,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Der er mange regler, og det er komplekst

Undersøgelsen viser, at på mange måder er mængden af love og regler og kompleksiteten, som er en byrde.

En skriver for eksempel:

”Det er mest mængden af regler og systemer, som man skal have kendskab til, der kan være svær at håndtere som frivillig. Det er f.eks. CVR, e-boks, bank – især ved udskiftning af personer i bestyrelsen herunder især skift af kasserer og underskriftsberettigede.”

Forslag til forbedringer

Men hvordan kan administrative byrder for foreningslivet lempes? Det har deltagerne i undersøgelsen en række bud på. Gennemgående forslag er blandt andet:

  • At det gøres lettere at ansøge om tilskud hos kommuner og organisationer.
  • At tildelingen af lokaler gøres mindre administrativt tung.
  • At det gøres lettere at honorere frivillige.
  • At medlemsregistrering gøres lettere.
  • At der gives vejledning til administrativt arbejde.
  • At ansøgningsprocessen ved afholdelse af arrangementer gøres nemmere.
  • At hvidvaskreglerne lempes for foreninger.