Årets Trænerteam i DGI 2023 hyldes for samarbejde på tværs af foreninger

Fodboldtrænerne Ingolf Dyrmose og René Jensen fra Spentrup IF og Ommersyssel IF nord for Randers har samlet to forskellige foreningshold, skabt ét fælles sammenhold og fået spillertruppen til at vokse. Derfor vinder de to trænere DGI’s pris og 50.000 kr.

Ingolf Dyrmose og René Jensen blev overrasket midt i onsdagens træning med beskeden om, at de er udvalgt som Årets Trænerteam Foto: Roar Paaske

Hvad der skulle have været en almindelig træning onsdag aften med U14-drengene, tog pludselig en uventet drejning for fodboldholdets trænere, Ingolf Dyrmose og René Jensen.

Efter kun ti minutters træning blev de to trænere hentet indenfor, hvor knap 100 spillere, forældre og foreningsfolk stod klar med flag og konfetti. Her fik de at vide, at de havde vundet prisen som Årets Trænerteam 2023.

"Det var vanvittigt, det var en kæmpe-kæmpe overraskelse," siger René Jensen.

Ingolf Dyrmose stemmer i:

"Det var slet ikke forventet på nogen måde! Det er fedt at blive anerkendt for noget, vi synes er sjovt, og som vi gør for børnenes skyld."

Ikke mindre end 459 trænere og trænerteams var indstillet til DGI’s pris. Det er rekordmange indstillinger, og kandidaterne var fra forskellige idrætsgrene i hele landet. DGI’s jury valgte Ingolf Dyrmose og René Jensen, der udover titel, blomster og diplom får 50.000 kroner til foreningen.

Eventyret om de to hold, der blev til ét

Indstillingen af Ingolf Dyrmose og René Jensen kommer fra forældregruppen til fodbolddrengene. I indstillingen fortæller de eventyret om, hvordan to hold i to foreninger ikke havde spillere nok til at spille 11-mandsfodbold. Det gav trænerne idéen om at slå holdene sammen og på den måde få nok spillere.

Det nye fælles hold har været en succes, og spillertruppen er kun vokset siden sammenlægningen. I dag er der i alt 31 glade U14-drenge på holdet, som træner skiftevis i de to byer.

I indstillingen får de to trænere også stor ros for deres måde at træne drengene på:

”De ser alle deres spillere og kommer med både konstruktiv kritik, rosende og opmuntrende ord, kvikke bemærkninger og jubel-sejrsbrøl. De løfter spillerne, gør dem bedre, og de formår at gøre sporten til den leg, den er.”

Fra indstillingen af Ingolf og René

Blandt de 459 indstillinger til prisen skinnede eventyrfortællingen med de to passionerede trænere igennem. Formand for DGI Badminton, Preben Buchholtz, er en del af juryen, der udvalgte Ingolf og René som vindere.

”Ingolf og René har samarbejdet på tværs af to foreninger for at sikre, at idrætsaktiviteten kunne fortsætte og dermed skabe de bedst mulige rammer for deres spillere. De har formået at skabe ét fælles sammenhold og fået spillertruppen til at vokse. Samtidig giver trænerne både plads til sjov, men også til at jagte mål og ambitioner – alt dét vil vi gerne hylde dem for,” siger Preben Buchholtz.

Udover juryen for Årets Trænerteam var repræsentanter fra DGI Østjylland til stede. Daniel Madié, medlem af Sundhed-, idræts- og kulturudvalget i Randers Kommune, holdt også en tale for Ingolf og René, hvor han hyldede de frivillige kræfter i de mindre byer.

Årets Trænerteam 2023, 2

Stor hyldest i vente på DGI’s årsmøde

Som vindere af prisen skal Ingolf Dyrmose og René Jensen hyldes til DGI’s årsmøde den 4. november i DGI Byen København. Her vil de få overrakt en gavecheck på 50.000 kroner, der kan bruges til gavn for foreningen.

I år er det 21. gang, at DGI uddeler prisen som Årets Træner/Trænerteam. Sidste år løb Katrine Storm Piper fra Værløse Basketball Klub med prisen.