86 procent husker altid børneattesterne

Flere idrætsforeninger end tidligere indhenter altid børneattester på trænere og ledere, der har med børn at gøre. Men der er også foreninger, der ikke indhenter attesterne – selvom det er lovpligtigt.

Flere idrætsforeninger husker at indhente børneattester for alle personer, der er i direkte kontakt med børn og unge under 15 år Foto: Palle Skov (arkiv)

Når der kommer nye trænere, instruktører og ledere i foreningen, så har foreningen pligt til at indhente en børneattest, hvis personen er i direkte kontakt med børn og unge under 15 år. Og fremover vil idrætsforeningerne to gange om året – ved sæsonstart – få en reminder fra de tre idrætsorganisationer DGI, DIF og Dansk Firmaidrætsforbund om, at de skal huske børneattesterne.

Målet med børneattester er at forebygge pædofili. En positiv børneattest betyder, at den involverede person har en eller flere domme for sædelighedsforbrydelser mod børn.

Flere husker børneattesterne

Generelt er idrætsforeningerne gode til at indhente børneattesterne. Det viser en undersøgelse, DGI, DIF og Dansk Firmaidrætsforbund har gennemført. 3178 foreninger har deltaget i undersøgelsen i 2016, og den gode nyhed er, at flere foreninger nu husker at indhente børneattesterne.

I 2016 svarer 86 procent, at de altid husker at indhente børneattester. I 2010 var tallet 79 procent, og i 2008 var tallet blot 65 procent.

6 procent indhenter ikke attesterne

Men 6 procent af idrætsforeningerne lever ikke op til lovens krav, og det tal har åbenbart stabiliseret sig. I undersøgelsen svarer 3 procent, at de kun indhenter børneattester nogen gange, mens 3 procent aldrig gør det.

Som begrundelse angiver foreningerne bl.a., at de kender de nye trænere i forvejen, at de glemmer at indhente attesterne, eller at de føler, det vil være en anklage.

”Det er ikke acceptable begrundelser. Det er lovpligtigt at indhente børneattesterne, og det er både i foreningens og medlemmernes interesse, at alle foreninger indhenter børneattester for de trænere og ledere, der omgås børn,” siger Søren Møller, der er formand for DGI.

Oplysning til foreningerne to gange årligt

DGI, DIF og Dansk Firmaidrætsforbund har besluttet at indføre en ny rutine, så foreningerne to gange årligt oplyses om, at de skal huske børneattesterne. Dette vil ske forud for sommersæsonen og forud for vintersæsonen.

Baggrunden for beslutningen er både, at man ønsker at fastholde det høje niveau af foreninger, der indhenter børneattester. Samtidig er der et klart ønske om, at endnu flere foreninger husker eller prioriterer at indhente de lovpligtige attester.