51.275 nye medlemmer i 2018

DGI voksede i 2018 med flere idrætsforeninger og flere medlemmer. Især seniorerne er blevet mere foreningsaktive, og antallet af fitness-medlemmer er vokset markant.

Flere trækker i fitnesstøjet, snører fodboldstøvlerne, tager svømmebrillerne på og hiver tennisketsjeren frem. Der er stor fremgang i antallet af medlemmer i de idrætsforeninger, der er med i DGI.

Det viser DGI’s medlemstal for 2018, der offentliggøres 9. april 2019. De 6.437 foreninger, der er med i DGI, har i alt 1.637.653 medlemmer. Det er en fremgang på 51.275 medlemmer i forhold til året før, hvilket svarer til 3,2 procent.

DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen glæder sig over fremgangen.

”Det er rigtig rigtig godt. Det viser, at idrætsforeningerne er attraktive for alle aldersgrupper, og at foreningerne er gode til at udvikle tilbud og sætte rammen for aktiviteter, vi gerne vil være en del af. Idrætsforeningerne er et vigtige samlingspunkter og giver os aktive, gode oplevelser,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Fremgangen fra 2017-18 er væsentlig større stigning end de foregående år. Der er også en nettofremgang på 57 foreninger.

Over 10 år har der i idrætsforeningerne været en fremgang på 335.917 medlemmer.

Fremgang i fodbold og tennis

Blandt det, man kan kalde de klassiske idrætter, er der markant fremgang i fodbold og tennis. Fodbold har efter flere år med tilbagegang fået 6391 flere medlemmer, hvilket svarer til 2,7 procent. Tennis har fået 4820 flere medlemmer, en fremgang på 8,7 procent.

Badminton og håndbold holder status quo, mens gymnastik og skydning går lidt tilbage.

De seneste år har tendensen været, at det er motionsidrætter som fitness, løb og cykling, der har haft fremgang. Men i år er det mere broget. Fitness og svømning har markant fremgang, cykling har også fremgang, mens løb oplever tilbagegang.

334 flere medlemmer i Hadsten Motionsforening

Fitness er fortsætter med at være en populær aktivitet i foreningerne. I 2018 var der 166.320 medlemmer, en fremgang på 15.416 medlemmer, svarende til 10,2 procent.

En af de foreninger, der har oplevet fremgang, er Hadsten Motionsforening. Her kan kasserer Knud Christensen foreningens medlemstal udenad:

”Vi har 1.901 medlemmer i dette års opgørelse og 1.557 medlemmer året før. Vi kan godt mærke, at vi har haft en stor tilstrømning. Det seneste halve år er det væltet ind. Vores hold kører godt, og vi åbner ekstra hold, når der er behov for det,” siger Knud Christensen.

Forening med høj aktivitet på Facebook

De 334 nye medlemmer kan ses på bundlinjen, men selv om en ekstra indtægt på 150.000 kroner luner, kræver tilgangen også investeringer i udstyr.

”Vi er presset på udstyr, specielt til konditionstræning og opvarmning,” siger Knud Christensen.

Det er især løbebånd, crosstrainer romaskine og cykler, der er pres på.

Knud Christensen tilskriver høj aktivitet på Facebook som en af årsagerne til medlemsstigningen, men han har ikke en egentlig forklaring på tilstrømningen.

Mange flere seniorer i idrætsforeningerne

Medlemstallet i idrætsforeningerne i DGI stiger både blandt børn, unge, voksne og seniorer. 3 ud af 4 af de nye medlemmer i 2018 er 25 år eller ældre. Og særligt seniorerne har fået smag for at få pulsen op og sved på panden i en idrætsforening.

Gruppen af 60-årige og derover er vokset med hele 8,4 procent, dvs. 20.779 medlemmer. Det er lige så mange personer, som den samlede vækst i den samme aldersgruppe i hele befolkningen.

Læs artiklen: Seniorer strømmer til sjov sport

Ifølge DGI’s formand, Charlotte Bach Thomassen, er der ingen tvivl om, at 60+-erne i dag er klar over, at hvis du holder dig aktiv med både din hjerne og din krop, så får du et bedre liv.

”Det er rigtig godt, at flere seniorer finder vej ind i foreningerne, det gavner både deres fysiske, mentale og sociale sundhed. Og så er det godt for idrætsforeningerne, for mange seniorerne vil gerne gøre en indsats som frivillige,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Hvor de 60-årige og derover i 2015 udgjorde 15 procent af DGI’s samlede medlemstal, er andelen i dag vokset til 16,3 procent.