17.000 børn og unge skal opleve glæden ved bevægelse og fællesskab sommeren over

Sammen med foreninger landet over afholder DGI sommerskoler med bevægelse og fællesskab øverst på dagsordenen. Gennem puljen ”Foreningsliv for alle” er der også i år givet fripladser til børn og unge med økonomisk vanskeligt stillede forældre.

17.000 er tilmeldt en af DGI's mange sommerskoler eller camps. Foto: Jakob Eistrup/DGI fotoarkiv

Sol, sommer og sommerferie rimer på glæde, fællesskab og masser af sjov bevægelse.

Om det er med en tennisketsjer i hånden, en fodbold ved fødderne eller noget helt tredje, så vil tusindvis af børn og unge sommeren over opleve glæden ved at bevæge sig sammen på en af DGI’s sommerskoler, der afholdes sammen med lokale foreninger landet over i skolernes sommerferie.

16.888 tilmeldte

Foreløbigt er 16.888 tilmeldt, men går det som de foregående år, så vil i omegnen af 20.000 være tilmeldt inden sommerferien slutter i august. Som alt andet i idrætsforeningerne er diverse sommerskoler og camps drevet af de lokale, frivillige ildsjæle.

”Det er fantastisk, at så mange frivillige vil bruge nogle dage eller en hel arbejdsuge på at skabe gode oplevelser og gode rammer for tusindvis af børn og unge. Og samtidig er vi glade for den store opbakning, som vi bliver vist gennem de mange tilmeldinger. Og jeg tør godt love, at der er noget at glæde sig til, for en sommerskole er noget helt specielt,” siger Mikkel Nørtoft Magelund, direktør i DGI Idræt & Fokus.

Et væld af aktiviteter

Aktiviteter i ferien og sommerskoler og camps har været en del af foreningerne og DGI i mange år. Fodboldskolerne er stadig det store trækplaster, men sommeren byder på et væld af aktiviteter, som eksempelvis tennis- og gymnastikskoler, Ocean Rescue Camps, hvor børnene lærer om kystlivredning ligesom der også er muligheder for camps med friluftsliv på menuen og familiecamps, hvor også forældre eller bedsteforældre er med.

Fripladser

Det er ikke alle børn og unge, der har samme muligheder for at deltage i sommerskolerne.

Økonomiske begrænsninger i den enkelte familie kan stå i vejen, men via puljen "Foreningsliv for alle" tildeler DGI igen i år to fripladser på alle sommerens skoler og camps. Puljen er støttet af Poul Due Jensens Fond, ligesom der er tilført midler fra Folketingets aftale om inflationshjælp.

Fripladserne gives til børn og unge op til 25 år af vanskeligt stillede forældre, hvor økonomisk støtte er en afgørende betingelse for deres deltagelse. Fripladsen tildeles på baggrund af en kort begrundelse for barnets eller familiens behov for støtte, og der kræves ikke dokumentation for husstandens økonomi eller lignende.

”Vi ved, at en sommerskole kan være vejen ind i en forening og de fællesskaber, som vi alle har brug for. I DGI arbejder vi for at fjerne de barrierer, der kan være for deltagelse i foreningerne, og fripladserne er et godt eksempel på, at heller ikke størrelsen på forældrenes pengepung må stå i vejen for at være med,” siger Mikkel Nørtoft Magelund.

Sommerskolerne skydes for alvor i gang i uge 26 og løber frem til uge 32.