15.000 børn og unge får et skud fællesskab og glæde ved bevægelse i sommerferien

Bevægelse og fællesskab står øverst på menuen, når DGI sammen med lokale idrætsforeninger afholder sommerskoler landet over.

Over 15.000 børn og unge skal bruge noget af sommerferien på en DGI sommerskole. Blandt andet på Ocean Rescue Camp, hvor deltagerne lærer om kystlivredning.

Sommerferie, sol og måske et strejf af regn. Tilsæt nye venner, fællesskab og masser af sjov bevægelse og du er ved at nærme dig opskriften på en sommerskole eller -camp.

Om det er med en basketball i hånden, på gymnastikgulvet eller noget helt tredje, så bliver en del af sommerferien for tusindvis af børn og unge brugt på at opleve glæden ved at bevæge sig sammen på en af DGI’s sommerskoler. Sommerskolerne afholdes sammen med lokale foreninger landet over i skolernes sommerferie, langt størsteparten med start i uge 27.

Over 15.000 tilmeldte

Foreløbigt er lidt over 15.000 børn og unge tilmeldt, men går det som de foregående år, så vil op mod et par tusinde mere blive meldt til inden sommerferien slutter i august. DGI understøtter diverse sommerskoler og camps - men som alt andet i idrætsforeningerne er de først og fremmest drevet af lokale, frivillige ildsjæle.

”En sommerskole er en helt speciel oplevelse for de børn og unge, som giver sig i kast med en idræt, som de enten er meget fortrolige eller slet ikke fortrolige med. Men heldigvis er der plads til såvel nybegyndere som mere rutinerede på skolerne og lejrene. Og det er der, fordi en hel masse frivillige vælger at bruge nogle dage eller en hel uge af deres ferie på at skabe gode rammer for deltagerne. De fortjener det største skulderklap,” siger Søren Hjørlund, direktør i DGI.

Fodbold største aktivitet

Fodboldskolerne er igen i år den største billetsælger, mens også såvel gymnastik som basketball og badminton alle samler over 1.000 børn og unge.

Men listen over idrætter er langt længere. Den indeholder blandt andet Ocean Rescue Camps, hvor børnene lærer om kystlivredning, tennis, håndbold, svømning og skydning, ligesom der også er muligheder for camps, der sætter fokus på outdoor og friluftsliv.

Fællesskab og glæde ved bevægelse

Selv om aktiviteterne er mangfoldige og forskelligartede, så går to ting igen på alle sommerskoler og -lejre: Fokus på glæden ved bevægelse og en insisteren på fællesskabets styrker.

”I DGI er aktive fællesskaber og glæden ved bevægelse grundsten. Vi håber, at en god oplevelse med idræt i sommerferien kan inspirere deltagerne til at fortsætte med at være aktive og måske prøve helt nye former for bevægelse af. Fordi det er sjovt. Og vi ved, at netop det, at noget er sjovt, motiverer masser af børn og unge,” siger Søren Hjørlund.

Sommerskolerne begynder i uge 27 og løber hele sommerferien.