Lad motionister få adgang til unikke oplevelser på broer og veje

Luk ikke for muligheden for f.eks. broløb. Sådan lyder opfordringen til transportministeren.

DGI er imod transportminister Vejdirektoratets og Ole Birk Olesens plan om helt at lukke for løb på Storebæltsbroen. Den nye praksis kan også få konsekvenser for Aalborg Halvmarathon gennem Limfjordstunnelen, som DGI står bag.

Det åbne brev til transportminister Ole Birk Poulsen er skrevet af Bruno L. Hansen, formand for DGI Midt- og Vestsjælland og Lotte Büchert, bestyrelsesmedlem i DIF og rektor på Slagelse Gymnasium. 

Det er bl.a. blevet bragt i Sjællandske 25. juli 2017.


Kære transportminister Ole Birk Poulsen

Med dit ønske om at lukke for muligheden for broløb over blandt andet Storebælt rykker du ved noget af det, der er smukkest ved Danmark. Vi er gode til at arrangere store begivenheder, hvor foreninger og frivillige får mulighed for at bruge de rammer, vi ejer i fællesskab til at lave store festlige arrangementer.

Deltagertallene viser, at arrangementer, hvor der undtagelsesvist er adgang til broer, veje eller særlige bygninger, har meget stor tiltrækningskraft. Det skaber gode store folkefester, hvor netop værdier, som bliver fremhævet i andre sammenhænge, kommer i spil: fællesskab, frivillighed, motion og sundhed, sammenhængskraft og identitetsfølelse.

Aktiviteter som eksempelvis Broløbet Storebælt er med til at skabe store idrætsevents andre steder end i København, og derfor vil vi i DGI Midt- og Vestsjælland sammen med DIF kraftigt opfordre transportministeren til at droppe forslaget om, at der ikke længere kan gives tilladelser til løb over Storebælt.

Broløb motiverer flere til at være aktive

Regeringen har med sin støtte til ’Bevæg dig for livet’ vist, at de bakker op om DIF's og DGI's fælles vision, der handler om, at 75 procent af befolkningen skal være aktive i 2025. Heraf 50 procent i en forening. Et broløb er en aktivitet, der får mange motionister til at sætte mål for deres træning, og dette er med til at motivere dem til at være aktive.

Det er naturligvis en balancegang at beslutte, hvilke og hvor mange arrangementer man vil tillade på en bro, i byens gader eller i en helt særlig offentlig bygning m.m. Det er jo det eksklusive, som er med til at skabe denne særlige tiltrækningskraft.

Det er naturligt, at man stiller krav til, hvem der kan få lov, hvor lang tid det varer, og at arrangementer er åbne og tilgængelige for den brede offentlighed.

Der er penge i denne type arrangementer. Derfor bør de eksklusive muligheder gives til arrangører, hvor overskuddet går til almennyttige formål og/eller til de lokale foreninger. Dermed kan broløb være med til at holde liv i det foreningsdanmark, der blandt andet spiller en stor rolle for både børn og voksnes sundhed, og også for integrationen.

Broløbet giver opmærksomhed

Broløbet Storebælt er en enestående mulighed, hvorpå to provinsbyer kan få opmærksomhed fra befolkningen både lokalt, nationalt og internationalt.

Desuden giver det en del presseomtale, mens det står på og kan derved være med til at fremme turismen. Tilladelser til blandt andet broløb viser, at regeringen prioriterer de mindre kommuner og ikke favoriserer storbyer, der kan være værter for eksempelvis VM i landevejscykling, Formel 1 m.v.

Men hvad så med ulemperne? De lokale foreninger på begge sider af Storebælt, der varetager planlægningen sikrer, at der ikke blokeres for færdslen mellem landsdelene. I de få timer der hvert tredje år er Broløbet Storebælt, ønsker de ikke broen lukket, men blot adgang til at benytte nogle af vejbanerne, så bilister og motionister ved disse sjældne begivenheder deler de faciliteter, som vi alle ejer.

Lad os finde konstruktive løsninger

De store idrætsorganisationer, DIF og DGI har ligeledes stor erfaring i at planlægge events, så de giver færrest mulige gener. Det så vi ved DGI Landsstævne i Aalborg. Et arrangement som også påvirkede trafikken meget, da hele centrum af Aalborg blev lukket for trafik. Efterfølgende har DGI kun hørt rosende ord for den folkefest, der blev skabt for 25.000 mennesker, og som har sendt to millioner kroner til de foreninger, der hjalp med planlægningen. Midler der nu kan bruges til nye initiativer.

Så kære transportminister. Begivenheder som Broløbet Storebælt er med til at holde gang i den unikke danske samfundsmodel. Vi vil i DIF og DGI gerne bidrage med vores viden og ekspertise. Lad os finde konstruktive løsninger, hvor motionister fortsat kan få adgang til unikke oplevelser på de broer og veje, som er hele Danmarks og ikke kun bilisternes.