Kold vinter afløser varm sommer

Med en varm landsstævnefest denne sommer og udsigt til en vinter med fokus på energipriser og forsyningssikkerhed sætter vi fokus på bæredygtig udvikling i idrætsforeningerne.

Af Charlotte Bach Thomassen, formand for DGI

DGI Landsstævnet startede sommerferien med et brag af en folkefest fyldt med idræt og bevægelse, musik og fest, tradition og tendenser, krop og sjæl, vildskab og fordybelse.

Charlotte Bach Thomassen taler ved åbningen af DGI's landsstævne i Svendborg den 30. juni 2022.

Lederen "Kold vinter afløser varm sommer" er også bragt i DGI magasinet Udspil, nr. 5. 2022.

Til Landsstævnet og i resten af sommerlandet fik vi oplevelser i bragende solskin og i plask regnvejr, som gav energi, der vil sætte strøm til smil langt ind i efteråret.

Før, under og efter DGI Landsstævnet denne sommer blev der målrettet arbejdet med indsatser og aktiviteter, der fremmer miljømæssig bæredygtighed. Med fokus på emballage og madspild, affaldssortering og kompostering, strøm fra solceller og uddannelse af efterskoleelever i at lede forandringer med positiv effekt på klima og miljø blev landsstævnet et grønnere event, der gav inspiration til deltagere og gæster, som kan bruges på hjemmebane.

Idrætsforeninger har en række muligheder for at bidrage til de 17 verdensmål gennem bevidsthed, planlægning og beslutninger i forhold til idrætsfaciliteter, idrætsudstyr, transport, affald, mad og drikke. I DGI guider vi idrætsforeninger til at arbejde med bæredygtig udvikling i hverdagen og til events. Vi kalder det foreningernes verdensmål.

Når vi arbejder med bæredygtige aktiviteter og løsninger i idrætsforeningerne, er det ikke alene en forpligtelse men også en mulighed. En mulighed for at tage en snak med vores medlemmer om, hvad vi står for i foreningen og hvad vi bidrager med lokalt. Og også en mulighed for at give en ny generation af foreningsledere indflydelse. Unge har i dag både stor opmærksomhed og viden inden for klima, miljø og bæredygtighed.

Lige nu tales om forsyningssikkerhed og energipriser. Vi skal huske langt tilbage i tiden for at erindre bilfrie søndage og fokus på at slukke lyset i alle værelser og bygninger. Fra en varm sommer, der bød på både hjertevarme oplevelser og et varmt klima, står vi nu overfor en kold vinter. Det vil påvirke temperaturer i idrætsfaciliterer og kræve besparende løsninger på lys og strøm. Og vi vil igen vil være klar til at vise samfundssind i idrætsforeningerne.