I Høje-Taastrup Kommune er det en leg at blive sikker cyklist

”Se mig, se mig. Se mig, jeg kører helt selv”, har det lydt gang på gang på cykellegepladsen i Høje-Taastrup Kommune, hvor flere af kommunens daginstitutioner har haft de største børnehavebørn på to hjul for at gøre dem cykelklar inden skolestart i projektet ”Cykellege”.

Oplevelsen af at mestre noget er motiverende. Det giver børnene mod på endnu mere bevægelse - og det er centralt i cykellege-konceptet.

Når man en gang har lært at cykle, glemmer man det aldrig. Det er en vigtig kompetence, som både giver noget på den korte og den lange bane.  

”Vi vil gerne have mange flere til at cykle i hverdagen og til at blive sikre cyklister fra barndommen. Vi har en masse spændende fritidsaktiviteter spredt over hele kommunen, og når man kan cykle, bliver det meget nemmere at komme rundt og få nye oplevelser – alene eller med familien. Derfor ser vi cykellegene som en naturlig del af at styrke børns bevægelsesglæde, motorik og kompetencer”, siger Signe Abildå, der er idrætskonsulent i kommunen.

Begejstring, der er til at tage at føle på

Cykellegene blev til i et samarbejde mellem DGI, Fritids- og Kulturcenteret og en række børnehaver omkring Ole Rømer Skolen i foråret 2020. Selvom coronakrisen spændte lidt ben undervejs, betød den også, at der opstod et behov for at tilrettelægge undervisningen udendørs. Her blev cykellegene suppleret med cykeltræning og udeskole med brug af cykler som et led i undervisningen på skolen, og flere lærere fik erfaring med at bruge cykling i undervisningen.

”I første omgang lod vi fire daginstitutioner og en skole om at prøve cykellegene, og alle var meget begejstrede – og det med god grund. Når man først har set et barn, der møder op kl.10.00 uden at kunne cykle. Og samme barn går hjem kl.11.30 og kan cykle og bare er helt vildt stolt, så er begejstringen til at tage at føle på. Det har været så fedt for os, at DGI sammen med pædagogerne inddrog alle børnene i legen. Ingen stod og kiggede på”, siger Signe Abildå.

Det er ikke for sjov, at cykelleg er sjovt

Holde balancen, bremse, cykle med en hånd og at orientere sig mellem andre. At blive sikker på cykel kræver øvelse, men fordi bevægelsesglæden er i centrum, er der ikke fokus på træning. Det handler i høj grad om at gøre det sjovt.

”Når børnene får tid til at øve og fejle i cykelleg, giver det positive og succesfulde oplevelser med bevægelse, når de pludselig cykler selv. Mestringsoplevelsen motiverer i den grad barnet til at ville mere. Pludselig ser vi børn gå fra ikke at turde til at cykle begejstret rundt i pauserne. Barnet oplever, at det har kompetencer og færdigheder til at kunne, ville og turde selv”, siger Kit Frøling, der er konsulent i DGI Midt- og Vestsjælland.

Passer godt ind i hverdagen

Cykellege er blandt andet tilpasset til den pædagogiske læreplan i daginstitutionerne, hvor det understøtter elementer som Alsidig personlig udvikling, Social udvikling, Krop, sanser og bevægelse og Kommunikation og sprog.

”I noget så simpelt som at lære at cykle oplever børnene at blive fortrolige med egen krop og forskellige former for bevægelse. Det er med til at sikre kropsligt dannede børn, som får fundamentet for et fysisk aktivt liv med masser af idræt og bevægelse. Vi viser konkret, hvad vi gør. På denne måde bliver abstrakte begreber konkrete, ligesom børnene får mulighed for at sprogliggøre tanker og ideer. Det understøtter børnenes sproglige udvikling”, siger Kit Frøling.

I det hele taget har det været vigtigt, at Cykellege var et projekt, der nemt kunne passe ind i hverdagen hos børn og voksne.

”I børnehaverne skal de stille med to voksne og 10 børn i 3x2 timer, og det skal være nemt med transport til og fra. DGI har desuden besøgt børnehaverne på forhånd for at sikre et ejerskabet, og så lærer pædagogerne selv at sætte gang i cykellegene, inden forløbet er forbi”, siger Signe Abildå.

Flere med i fællesskaberne

Netop det at sikre forankringen er et af de næste skridt i projektet.  Udover at cykellege og cykeltræning nu er en fast bestanddel af bevægelsestilbuddene til daginstitutionerne i hele kommunen og bevægelsespakken til skolerne, går tankerne nu på at få cykellege, cykeltræning og cykelture for hele familien forankret i et foreningsfællesskab.

”Vi møder flere familier, der efterspørger fritidsaktiviteter, hvor hele familien kan være samlet. Her kan cykling indgå som en aktivitet, man kan samles om – fra leg på cykelbanen til en tur på en af de mange cykelruter sammen med andre fra lokalområdet. Så det arbejder vi videre på nu”, fortæller Signe Abildå.

Danmarks bedste hverdagskommune – også på cykel

Borgmester Michael Ziegler glæder sig over både cykellegebanerne og de mange nye cyklister:

”Jeg er rigtig glad for at se, at de flotte cykellegebaner bliver brugt flittigt, og at daginstitutionerne og skolerne bruger dem til cykelleg og cykeltræning. Det kan hjælpe mange til at blive bedre cyklister og være med til at skabe en stærkere cykelkultur. Når flere bliver sikre cyklister, bliver det nemmere at komme rundt og udforske de mange spændende områder i kommunen også på to hjul. Det er med til at understøtte vores mål om at være Danmarks bedste hverdagskommune – også i weekenden,” siger borgmester Michael Ziegler.