Gør eleverne aktive med apps i undervisningen

Apps giver mere bevægelse og en ny dimension i undervisningen, mener folkeskolelærer Kiki Bach. Et nyt website fra DGI giver lærere, pædagoger og instruktører overblik over de bedste apps.

Med smartphones og tablets kan eleverne få rørt sig mere i løbet af skoledagen, og bevægelse kan blive integreret i undervisningen. Foto: Mads Pedersen

Kiki Bach er rigtig glad for at bruge apps, når hun underviser på Saltum Skole.

”Med skolereformen skal bevægelse integreres i undervisningen, og apps er en god vej til, at eleverne lærer noget samtidig med at de bevæger sig,” pointerer Kiki Bach.

Som idrætslærer for 9. klasse har hun bl.a. brugt appen ”Træn med forsvaret.” Og i samfundsfag har hun givet eleverne en krimigåde i appen ”Mapop,” hvor eleverne skulle gå en rute i lokalområdet og løse opgaver undervejs.

Få overblik over de bedste gratis apps

Det kan være noget af en jungle at finde gode og relevante apps til at få mere bevægelse ind i undervisningen. Og derfor er Kiki Bach begejstret for det nye site, som DGI SMARTsport står bag.

Sitet viser de bedste gratis apps som kombinerer læring, bevægelse og teknologi. Man kan vælge klassetrin og fag og se, hvilke apps der er velegnede til at give mere bevægelse netop der.

”Det giver et godt overblik. Og det er rigtig godt, at der er en kort beskrivelse af, hvordan de forskellige apps er tiltænkt, ligesom der er ideer til, hvordan du kan bruge dem,” siger Kiki Bach.

Hun har allerede anbefalet sitet til sine kollegaer.

”Det er jo også en øjenåbner i forhold til apps, du ikke selv er stødt på,” siger hun.

Apps gør forberedelsen nemmere for lærerne

Kiki Bach er ikke i tvivl om, at eleverne gerne vil gerne bevæge sig. Med Apps bliver det lettere for lærerne at variere undervisningen og få mere bevægelse ind i skoledagen. Brugen af apps giver også en række fordele for læreren.

”Apps gemmer informationerne, og det gør forberedelsen nemmere for dig som lærer, når du skal bruge appen næste gang. Det er en fordel at du som faglærer ikke skal opfinde den dybe tallerken hver gang,” siger Kiki Bach.

Bevægelse i folkeskolen halter

Flere undersøgelser har vist, at det halter med at opfylde skolereformens krav om 45 minutters bevægelse om dagen, ligesom det mange steder er en udfordring at integrere bevægelse i undervisningen, så det bliver en del af læringsmålene.

Læs: Skoleelever: Mere motion, tak

I en undersøgelse fra Dansk Skoleidræt i august 2017 svarer 68 procent af folkeskolerne, at de lever op til kravet om 45 minutter.

Men i en undersøgelse fra BUPL også i august 2017 er under halvdelen af pædagogerne helt eller delvis enige i, at børnene får de 45 minutters daglig bevægelse i skoletiden, som de skal have.

Apps giver en ny dimension i undervisningen

Kiki Bach har været lærer i knap ti år, og hun er ikke i tvivl om, at apps tilføjer undervisningen noget nyt og godt. Godt nok kan teknikken drille og især blandt de mindste elever kan der gå tid med vejledning. Men apps motiverer eleverne til at bevæge sig mere.

”Og når du kan koble læring med det visuelle og lyd, så giver det en ny dimension i undervisningen. Det kan eleverne godt lide det,” siger Kiki Bach.

Se video om DGI SMARTsport og brug af apps i folkeskolen