Løbetræneruddannelsen - Modul 1: Rollen som træner
DGI & DAF Løbetræneruddannelsen – Modul 1: Kom godt i gang som løbetræner
En dygtig træner kan andet og mere end at sætte dagens løbetur i gang, og der er ikke kun én måde at være løbetræner på. Er du bidt af løb, træning og formidling, og har du lyst til at dele din begejstring og løbeglæde i en trænerrolle? Start på DGI & DAF Løbetræneruddannelsens Modul 1.
Her får du en masse input til din nye rolle som løbetræner med inspiration til at arbejde med forskellige typer af træning, ligesom du bliver udfordret på din måde at tænke trænerrollen. Samtidig indgår der på uddannelsen dialog og diskussion om arbejdet med nye løbere i klubben.
Du bliver også introduceret til nogle af de forskellige drivkræfter, der får folk til at løbe og giver dem glæde og motivation i træningen. Mennesker og løbere er ikke ens, og de søger derfor også noget forskelligt i træningen, og i det fællesskab de træner i. På uddannelsen ruster vi dig til både at tage højde for løbernes motivation og være aktiv i arbejdet med løbernes målsætninger – uanset om de er præstationsbetonede eller ej.
Endelig arbejder vi på Modul 1 med variation og alsidighed i træningsplanlægningen, så du øger chancen for at sikre motiverede og skadefri løbere. Du vil samtidig selv blive inspireret og få idéer og øvelser med dig hjem fra den praktiske træning.
Tilmeld dig Modul 1, hvor du igennem aktiv læring, praktiske øvelser og teoretiske oplæg bliver introduceret til emner som:
- Motivationsfaktorer for løbere
- Hvilken type træner er du?
- Velkendte udfordringer for løbetræneren
- Foreningsstrategi og rollen som vært
- Didaktiske overvejelser
- Løbestilsanalyse
- Variation og alsidighed i træningen
- Træningsplanlægning
- Løbetræning og inspiration i praksis
Forudsætninger:
Dette kursus er åbent for alle – også selv om du ingen erfaring har som løbetræner eller ikke er medlem af en DGI- eller DAF-forening. Det kræver ingen særlige forudsætninger at være med på Modul 1.
Program:
09.00 Velkomst, introduktion, præsentation og forventninger
09.30 Definition af træning og rollen som træner
10.00 Den gode undervisning
10.15 Motionsløbetyper
11.00 Motivation, flow og målsætninger
12.00 Løbestilsanalyse
12.15 Frokost og erfaringsudveksling
13.00 Løbestilsanalyse - fortsat
13.30 Træningsplanlægning
14.30 Praktisk træning
16.30 Opfølgning på praktisk session og kaffe
16.45 Afrunding
17.00 Tak for i dag
Kl. 17.00 Tak for i dag
Nikolaj Rud Sørensen, Marianne Ahrenkiel Søgaard