Springsikker - Trampetbasis
Denne uddannelsestype er for lærerer der ønsker at inddrage springgymnastik på en sikker måde, i deres idrætsundervisning i eksempelvis folkeskolen.
Formål:
Det primære formål er at øge sikkerheden i springgymnastikken. Dette sker via springsikker uddannelsen med certificering af læreren.
Læreren:
- Læreren opnår viden, indsigt og forståelse for de grundlæggende bevægelseselementer der indgår i spring på trampet, således at eleverne opnår kropslige erfaringer/kompetencer til at mestre bevægelserne i spring på trampet.
- Læreren får redskaber til at kunne skabe et udfordrende, spændende og alsidigt springmiljø.
Teori og praksis:
- Der lægges vægt på at læreren er en aktiv del i kurset og ”mærker” det på egen krop.
- Der vil være sammenhæng mellem teori og praksis. Dvs. teori i praksis.
- Dette understøttes af gode eksempler, opgaveløsning samt refleksion. Dette sker bl.a. ved hjælp af en Case, med fokus på sikkerhedsaspektet omkring spring.
Certificering:
- Multiple choice test (konkrete spørgsmål til læst teori)
- Metodikprøve (lærerens planlægning af træning – metodiske overvejelser)
- Praktisk prøve – Fokus på modtagning
- Mulighed for evt. reeksaminering på kursus
Certificeringen er med til at uddanne læreren i spring og sikkerhed og er en kvalificering som Trampetbasis-lærer. Skolen eller uddannelsesstedet har dog i sidste ende ansvaret for kvaliteten af undervisningen og læreren.
Videre forløb:
- Trampetbasis er et uddrag af Springsikker-Basis kun med fokus på sikkerhed i brugen af trampet. Springsikker-Basis er fundamentet for de videre forløb på forskellige springuddannelser i DGI og GymDK regi.
Springfærdigheder:
Trampolin: (stor)
- Hop og stop
- Ball
- Opspring ½ og 1/1 skrue
- Split
- Opspring samle knæ
Trampet:
- Opspring ½ + 1/1 skrue
- Split
- Opspring samle knæ
- Salto til højt underlag
Målgruppe
Denne uddannelse henvender sig til studerende på læreruddannelsen eller nuværende lærere, som forventer at benytte trampet i idrætsundervisningen.