Frivillig for fremtiden

For at tilgodese idrætsforeningernes behov for understøttelse i arbejdet med at tiltrække og pleje de frivillige igangsatte og gennemførte DGI derfor, på tværs af DGI’s landsdelsforeninger, en fælles markedsføringskampagne, der havde til hensigt at sætte spot på fremtidens frivillige.

I første del af markedsføringskampagnen var fokus rettet på ”Unges Frivillige Engagement.” DGI’s landsdelsforeninger udbød, i samarbejde med landets kommuner, workshops med det formål, at klæde foreningerne på i forhold til at tiltrække og pleje unge frivillige. Der blev rundt omkring i landet afholdt 56 workshops med 939 deltagere og 365 repræsenterede foreninger. Det var langt over de mål, som var sat for denne del af kampagnen.

I sensommeren og efteråret er der også i forbindelse med frivilligkampagnen, på tværs af DGI’s landsdelsforeninger, udbudt Frivilliguddannelser rundt i landet. Frivilliguddannelsen består af 5 moduler á 3 timers varighed, hvor deltagerne bl.a. øver sig i at skabe overblik og struktur på frivilligopgaverne, de får håndgribelige værktøjer til rekruttering af nye frivillige og får den seneste viden og tendenser indenfor frivillighed ind under huden.

Tilbage til DGI's årsberetning 2023 >