Bevæg dig for livet

- fra udvikling til forankring

Samarbejdet i Bevæg dig for livet (BDFL) var planlagt til i første omgang at løbe fra 2014-2025. At Danmark skal være verdens mest idrætsaktive nation er dog ikke en ambition, der stopper i 2025. Den ambition lever fortsat og DIF og DGI er blevet enige om, at samarbejde i BDFL fortsætter efter 2025. Det gør det, fordi vi ved, at idræt i fællesskab har stor betydning for vores fysiske, sociale og mentale sundhed.

Men vi bliver ikke verdensmestre i folkelig idræt uden engagement og en fokuseret indsats. Når vi motiverer til mere idræt og bevægelse, så er det i tæt samarbejde med idrætsforeninger og kommuner og med blik for digitale muligheder og naturen som motionsrum.

Frivillighed i dagens danske idrætsforeninger

Frivillige er grundstenen i idrætsforeningerne og en afgørende forudsætning for, at vi kan lykkes med at blive verdens mest aktive nation. Derfor har DIF og DGI’s hovedbestyrelser besluttet at have et særligt fokus på, hvordan vi sammen og hver for sig bedst kan styrke frivilligheden i dansk idræt i foreningerne de kommende år.

Det seneste år har vi sammen med DIF arbejdet med at blive klogere på, hvordan frivilligheden ser ud i Danmark i 2023 og hvordan danskerne ser på frivillighed og deres eget frivillige engagement. Det har skabt gode indsigter i specifikke aldersgruppers motivation og indsigt i hvor der bredt set er potentiale for udviklingen af frivilligheden. De indsigter arbejder DIF og DGI på at omsætte til mulige indsatser, som skal drøftes det kommende år for at stå stærkest muligt i det fortsatte samarbejde om Bevæg dig for livet.

Sideløbende med at vi lægger sporene for det fremtidige og for nye samarbejder, har vi i DGI sammen med DIF et skarpt fokus på at de erfaringer vi har fået i samarbejdet skal leve videre, og et skarpt fokus på, at de succesfulde konkrete samarbejder, koncepter og idrætsaktiviteter forankres i vores fortsatte arbejde. Vi vil fortsætte vores samarbejde om aktiviteter som Royal Run, Danmarks Motionsuge, kampagner, specifikke kommuneaftaler og samarbejder med de specialforbund, hvor vi kan se, at samarbejdet giver værdi for vores foreninger.

På den måde fortsætter samarbejdet mellem DGI og DIF om visionen Bevæg dig for livet – visionen om, at Danmark skal være verdens mest idrætsaktive nation.

Tilbage til årsberetning 2023>